گروه محصولات

عنوان مقاله: ايده بان: بازی مالی: حباب شرکت دریای جنوب

گزيده مديريت 162
ترجمه: پوریا بهزادپور[1]

در تاریخ فجایع اقتصادی، حباب دریای جنوب در سال 1720 یک استثناست و در آن، دولت بریتانیا، شرکت دریای‌جنوب و سفته‌بازان زیادی درگیر شدند.

این حباب به‌عنوان اولین رسوایی مالی در افکار عمومی شناخته شده است. بنیانگذار شرکت، رابرت‌ هارلی، عضو حزب محافظه‌کار و سخنوری زیرکی بود که با کمک افرادی مانند جاناتان سویفت و دانیل دفرو، بی‌وقفه برای شرکت خود تبلیغات می‌کرد. اما یک قرن بعد، چارلز مک‌کی، روزنامه‌نگار، در مقاله‌ای سرمایه‌گذاران عادی و سفته‌بازان را نیز در شکل‌گیری این حباب مقصر دانست، چرا که آن‌ها «دیگر به سودهای تدریجی و اندک، ولی مطمئن راضی نبودند.»

بدون شک، طمع و حقه‌بازی در چنین مقیاسی باعث شکل‌گیری چنین فریبی شد. کارت‌های بازی که در این‌جا نشان داده‌ شده‌اند و عرضه آن‌ها به سال 1721 بازمی‌گردد، شخصیت‌های گوناگونی را نشان می‌دهند که در این تب سفته‌بازی گرفتار شده بودند.

 

کارت‌های بازی مجموعه کارت‌ها، سفته‌بازها و سرمایه‌گذاران معمولی را ریسک‌پذیر در یک دسته‌بندی قرار می‌دهد: «مردان شهرت‌طلبی» که به‌جای روبه‌روشدن با رسوایی، از انگلستان گریختند و زنانی که به‌سرعت سهام خود را با قیمت خیلی پایین فروختند. آن‌ها نادان‌هایی مبتلا به «طاعون دریای جنوب» هستند.

 


1. پوریا بهزادپور، دارای مدرک ام.بی.ای بازاریابی از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و مدیر بازاریابی کانون آگهی و تبلیغات نوآفرین است.

انصراف از نظر