گروه محصولات

عنوان مقاله: بازگشت به اصالت؛ عامل کلیدی در تقویت عمق تاثیرگذاری مدیران و رهبران سازمانی

گزيده مديريت 204

نوشته: دكتر سید بابک علوی و دكتر عماد قائنی
مدیران ارشد و میانی سازمان‌ها ممکن است با شرایطی مواجه شوند که با اتکا به «خود واقعی»‌شان و «ارزش‌های اساسی»‌شان بتوانند راهی برای بروز رفتارهای سازنده ایجاد کرده و موجب جلوگیری از خسارات سازمانی احتمالی شوند. بنابراين از مديران انتظار مي‌رود كه به‏عنوان رهبری اصيل عمل كنند. مفهوم اصالت دارای مبانی فلسفی و روانشناختی خاص خود در فلسفه‏های غربی و شرقی البته با برخی تفاوت‌ها است. در مقایسه با سایر نظریه‏های رهبری سازمانی مانند ویژگی‏های فردی رهبران سازمانی، نظریه‏های رفتاری رهبران سازمانی، نظریه‏های اقتضایی و نظریه رهبری تحولی، می‏توان گفت که اساسا رهبری اصیل یک «سبک» نیست بلکه اشاره به عمق انگیزه‏ها و اختیار درونی رهبر و پیروان در تعامل با یکدیگر در فضایی اخلاقی دارد. در اين مقاله ضمن معرفي مفهوم اصالت و رهبري اصيل به برخی از زمینه‏های کاربردی اصالت پرداخته می‏شود که می‏توانند تاثیر مثبتی بر کار و زندگی شخصی و حرفه‌ای مدیران داشته باشند. و در پايان نيز به روش‏هایی برای تقویت اصالت و رهبری اصیل اشاره مي‌شود.

انصراف از نظر