گروه محصولات

عنوان مقاله: بازاندیشی مذاکره

گزیده مدیریت 227

Barry Nalebuff/ Adam Brandenburger

نوشته: بری نلباف و آدام براندنبرگر

ترجمه: دکتر یحیی یحیایی

در طول دهه‏‌ها مذاکره‏‌کنندگان با تمرکز روی منافع و نه مواضع برای رسیدن به توافق کار می‏کردند. اما مساله پیچیده چگونگی تقسیم منافع حاصله از توافق، تاکنون بی‏‌نتیجه مانده است. نل باف از دانشگاه ییل و براندربرگر از دانشگاه نیویورک ادعا می‌‏کنند پاسخ این مساله، در شناسایی و تعیین اندازه «کیک مذاکره» قرار دارد که آن را به‏‌عنوان ارزش اضافه‏‌شده در نتیجه موافقت برای کارکردن باهم تعریف کرده‌‏اند. کیک مذاکره ارزش مازاد مجموع بهترین گزینه‏‌های جایگزین برای دو طرف مذاکره یا باتنا است.

اما کیکی که اکثر مردم در ذهن دارند کل ارزشی است که در دسترس است و باید تقسیم شود. به این دلیل، آن‏ها روی اعداد و موضوعات اشتباه بحث می‏‌کنند و مواضعی اتخاذ می‏کنند که فکر می‏‌کنند منطقی است، اما در حقیقت مبتنی بر منافع شخصی است.

وقتی کیک به‏‌درستی فهمیده شد، قاعده تخصیص آن ساده است. طرف‏‌های مذاکره ادعا و حق مساوی در مورد کیک دارند و از این رو، باید به‌‏طور مساوی تقسیم شود. فارغ از این‏که آن‏ها می‏توانند به چه چیزی دست پیدا کنند، اصل تقسیم مساوی درست است، چرا که دو طرف مذاکره به‏‌یکسان نیاز دارند منافع ایجاد کنند. این اصل می‏تواند در سناریوهای گوناگون و پیچیده واقعی روزافزون به‏‌کار گرفته شود که نویسندگان در این مقاله با دقت آن را برای خوانندگان توصیف می‏کنند.

انصراف از نظر