گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: بازانديشی در چهار پی (آمیخته بازاریابی)

گزيده مديريت 141

By Richard Ettenson/ Eduardo Conrado/ Jonathan Knowels

نوشته: ریچارد اتنسون و ادواردو کنرادو و جاناتان ناولز

ترجمه: ندا سراج

زمان بازشناسي چهار پي بازاریابی (محصول، مکان، قیمت و تبلیغات) به واسطه واقعیت‌های کسب‌وکار امروزین بی.‌تو‌.بی فرا رسیده است. چهار پی به‌عنوان چارچوبی برای تنظیم دقیق آمیخته بازاریابی به مدت نیم‌قرن به بازاریابان خرده‌فروش خدمت كرد. اما در دنیای بی‌.تو‌.بی، منجر به استراتژی‌های محصول‌محور و باريكي شد كه به‌طور فزاینده‌ای با ضرورت ارائه راه‌حل در تضاد هستند.

در یک مطالعه پنج‌ساله شامل بیش از پانصد مدیر و مشتری در کشورهای متفاوت در صنايع بی.‌تو.‌بی دریافتیم که مدل چهار پی، بازاریابان بی.‌تو.‌بی را به سه طریق تضعیف می‌کند: بازاریابی و تیم فروش را به تاکید بر تکنولوژی و کیفیت محصول هدایت می‌کند گرچه دیگر تمايزي ايجاد نكنند و تنها هزینه‌ ورود باشند؛ نیاز به ساخت یک وضعیت مستحكم برای راه‌حل‌های خود را دست‌کم می‌گیرد؛ و آن‌ها را از مزیت خود به‌عنوان منبع قابل‌اطمینان از نصایح، تشخیص‌ها و حل مشکل منحرف می‌کند.



[1] . ریچارد اتنسون، استاد دانشكده مدیریت جهانی تاندربرد است. ادواردو کنرادو، معاون ارشد ریس و مدیر ارشد بازاریابی در موتورولا است. جاناتان ناولز، مدیرعامل شركت مشاوره تایپ‌تو است.

انصراف از نظر