نوشته: دکتر احمد روستا
رویکردها، راهبردها، راهکارها
کسبوکارها، دادوستدها و بازاریابی آینده نیازمند مدلها، رویکردها و راهبردهای چندگانه و متنوع است. شرایط گوناگون بازارها، تنوع مخاطبان و خریداران، تغییر و پراکندگی نیازها و خواسته ها باعث شدهاند تا صاحبان و مدیران شرکت ها و فعالان اقتصادی، همزمان از رویکردها و راهبردهای چندگانه استفاده کنند. در این مقاله «هجده» رویکرد و «نود» توصیه، پیشنهاد و راهکار ارائه ميشود که با توجه به واقعیت های رقابت و شرایط گوناگون بازار میتوانند فرصتهايی برای سازگاری با تحولات محیط، صنعت و بازار فراهم کنند. شرکتها میتوانند با توجه به نوع صنعت و نوع فعالیت های خود از چند رویکرد بهطور همزمان برای پاسخگويی به فرصتها، نیازها و نیازمندان استفاده کنند. نکته مهم انتخاب و استفاده درست از رویکردها، توصیه ها و راهکارها با توجه به شرایط شرکت، بازار و نوع مشتریان است. رویکردهای هجدهگانه راهنمای مناسبی برای اداره بازار در شرایط گوناگون است.