گروه محصولات

عنوان مقاله: بازاریابی پاسخگو

گزيده مديريت 164

نوشته: دکتر احمد روستا[1]

 ناتوانی و ناکارايي بعضی از رویکردها، راهبردها و ابزارهای بازایابی فعلی، افزایش موانع، مخاطرات و مخارج، کاهش چشمگیر منافع، درآمدها و سهم بازار، بی‏پاسخ ماندن نیازها و نیازمندان و نیز دشواری و شدت رقابت و عدم نتیجه‌گیری مطلوب، صاحبان کسب‌و‌کارها را وادار کرده است تا در جستجوی رویکردی متفاوت، راهبردی موثر و راه‌کارها و ابزارهايي جدید و مفید باشند.

«بازاریابی پاسخگو» رویکردی متمرکز بر «پاسخ‌یابی و پاسخ دادن درست و پاسخگو بودن همگانی و همیشگی» است.

بازاریابی پاسخگو عبارتست از «پاسخگويي درست به نیازها، نیازمندان و فرصت‌ها در شرایط گوناگون برای پایداری و سودآوری».

بنابراین بازاریابی پاسخگو را می‌توان رویکردی نتیجه‌گرا دانست که متمرکز بر «درست پاسخ دادن» و «پاسخ درست دادن» است.

بازاریابی پاسخگو رویکردی مبتنی بر «بازارگرايی، مشتری‌مداری و پاسخ‌محوری» است مبنای بازاریابی پاسخگو، بازار شناسی و رعایت حقوق مشتریان و رسیدگی و پاسخ‌گو بودن و پاسخ‌گو ماندن است.

باور و مسئوليت‌پذیری همگانی و همیشگی و آمادگی دائم برای پاسخگويي مهم‌ترین پیش‌نیاز بازاریابی پاسخگوست. به همین دلیل در بازاریابی پاسخگو، همه کارکنان و واحدها، پاسخگويي را ‌عنوان یک ارزش جمعی و فرهنگ سازمانی و باور ارزشمند دانسته و پاسخگویی درست را مبنای همه فعالیت‌ها، تلاش‌ها ، رقابتمندی و رضایتمندی می‏دانند و به آن پای‌بند و متعهد هستند.



[1] احمد روستادارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه برادفورد انگلستان و عضو هیات‌علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی است. ایشان موسس شرکت تحقیقات بازاریابی راستابین است.

انصراف از نظر