نوشته: علی عیاری
بازاریابی نظیر سایر علوم بین رشتهای بهشدت تحتتاثیر تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قانونی، سیاسی و تکنولوژیک است. هرگونه تغییر در محیط کاربرد بازاریابی در بنگاههای اقتصادی و میزان تاثیرگذاری آن را تغییر میدهد. کشور در ربع قرن گذشته از مراحل و فضاهای مختلفی عبور کرد و موجب شد نقش، جایگاه و حتا انتظارات از بازاریابی تغییر کند. از آنجا که تنها اصل ثابت در دنیا تغییر است، لذا نقش بازاریابی در شرکتهای ایرانی در آینده هم دچار تحول خواهد شد. این نوشتار به گذشته، حال و آینده بازاریابی در ایران مي پردازد.