نوشته: دکتر احمد روستا
چگونه در عصر شبکه های اجتماعی پاسخگوی نیازهای نسل نو باشیم؟
نسل «Z» تازهترین نسلی است که حدود یکسوم جمعیت فعلی دنیا را تشکیل میدهد. آنچه برای فعالان اقتصادی، صاحبان و مدیران کسبوکارها و بازاریابان اهمیت دارد، شناخت خصوصیات، خصلتها، خواستهها، خلقوخو و نیز ارزشها، معیارها و رفتارهای انواع نسلها، بهویژه نسل «Z» است. این نسل به واسطه مشخصات منحصر به فرد خود دارای سلایق، علایق، انگیزه ها، عادات رفتاری خرید خاص خود است که عدم شناخت یا بی توجهی به آن ها می تواند بخش قابل توجهی از بازار کسب وکارها را از دسترس خارج سازد. بر خلاف نگاه رایج که این نسل را پیچیده و غیرقابل درک ارزیابی میکنند، واقعیت این است که این نسل هم مثل سایر نسل ها ترجیحات و اولویت های خاص خود را دارد. در این مقاله ضمن تبیین ویژگی های این نسل، به جای آمیزه بازاریابی سنتی 4Ps، آمیزه جدید5APs ارئه شده است که می تواند راهنمای بسیار مناسبی برای مدیران بازاریابی و فروش در عرصه سیاستگذاری و تدوین برنامه های مرتبط با این حوزه باشد.