گروه محصولات

عنوان مقاله: بازاریابی و فن‏آوری اطلاعات: بازاریابی آنلاین؛ بررسی تئوری و کاربرد این رسانه جدید در شرکت‏های ایرانی

گزيده مديريت 128
نوشته: امیر گنجه‏ ای[1]
مقدمه

اینترنت -این رسانه جدید که هنوز در ایران در مراحل اولیه رشد خود است- یکی از جذاب‏ترین ابزارهای بازاریابی برای شرکت‏های مختلف است. دسترسی مستقیم به مشتری نهایی، امکان اندازی‏گیری و مانیتورینگ دقیق فعالیت‏های انجام شده و در نهایت اثر پخش ویروسی ( viral effect ) این رسانه، آن را به محبوب‏ترین بخش در بسته بازاریابی شرکت‏های بزرگ جهان تبدیل کرده است. نگاهی به آخرین آمار منتشر شده توسط E-Marketer[2](شکل 1و 2)نشان می‏دهد که سهم بودجه بازاریابی شرکت‏های بزرگ در بخش‏های آنلاین مدام در حال افزایش است و این رسانه به زودی سهم عمده‏ای از بودجهبازاریابی را به خود اختصاص خواهد داد.

وضعیت این رسانه در ایران نیز جالب توجه است. در گزارش تحقیق بازاری که شرکت  EMRC[3]در دی ماه 1390 برای یکی از معتبرترین برند‏های فعال در بازار ایران انجام داد، عدد بسیار جذاب 23% آگاهی مشتریان در مورد تبلیغات آنلاین این برند به چشم می‏خورد. جالب‏تر آن‏که در همین گزارش میزان آگاهی مشتریان در مورد بیلبرد‏های این برند فقط 38% گزارش شده بود. یک محاسبه سر‏انگشتی برای بودجه در نظر گرفته شده در تبلیغات آنلاین و تبلیغات بیلبرد و نرخ بازده آن، به سادگی جذابیت و پتانسیل بسیار بالای این رسانه جدید را نشان می‏دهد.



[1]امیر گنجه‌ ای دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس مهندسی برق از دانشگاه پلی تکنیک است. ایشان مدیر عامل شرکت ایده‌گران توسعه هستند

 




[1] Emrooz Marketing and Research company (www.emrc.info)
 

[3] www.emarketer.com

انصراف از نظر