By Kimberly Whitler
نوشته: کیمبرلی ویتلر
ترجمه: محمدرضا ادیب پور
برای دههها، مدیران غربی شناسههای چندملیتی در جستوجوی گسترش جهانی، تحت پیشفرضهای سادهای فعالیت کردهاند: محتوای بازاریابی و گزینش مجرا باید برای بازارهای محلی سفارشیسازی شوند. این در حالی است که اصول بازاریابی غربی جهانشمول هستند. شرکتها بهویژه در انتقال رسانه و استراتژی به بازارهای درحالتوسعه (جایی که تبلیغات و رسانهها از قدمت کمتری برخوردارند) سریع عمل میکنند.
در همین حال، بازاریابان چینی رویکرد منحصربهفردی را متناسب با مصرفکنندههای چینی اولموبایل توسعه دادهاند. این رویکرد بر خلق محتوایی قابلاشتراک و ویروسی و حضور برجسته غولهای رسانهای مجرامحور متکی است. چنین کاری سریعتر، ارزانتر و اغلب اثربخشتر از پارادایمهای بازاریابی غربی است. هرچند مستلزم پذیرش ریسک بیشتری هم هست. برای شرکتهایی که خواهان ورود به چین یا رشد عملیات فعلی خود در آنجا هستند، فهم ذهنیت بازاریابان چینی میتواند برای دستیابی به موفقت بسیار حیاتی باشد.
مقاله حاضر به بررسی تغییراتی میپردازد که شرکتهای غربی باید برای موفقیت در چین و سراسر دنیا انجام دهند.