گروه محصولات

عنوان مقاله: بازآفرینی مدل کسب و کار

گزيده مديريت 91

By Mark Johnson/ Clayton Christensen/ Henning Kagermann

نوشته: مارك جانسون، كليتون كريستنسن و هنينگ كاگرمان

ترجمه: دکتر حسین سلیمانی

چرا برای شركت‌های جاافتاده این‌قدر دشوار است كه با نوآوری مدل کسب‌وکاری، رشد جدیدی برای شركت خود فراهم سازند؟ علت این است: آن‌ها مدل کسب‌وکاری فعلی خود را آن‌قدر نمی‌شناسند كه بفهمند آیا برای فرصت جدید مناسب هست یا نه و زمانی كه به یك مدل جدید نیاز دارند، نمی‌دانند چه‌طور باید مدلی جدید بسازند.

 جانسون، مشاور، كریستنسن، استاد مدرسه بازرگانی هاروارد و كاگرمان، مدیرعامل سَپ، بر اساس دانش گسترده‌ خود درباره نوآوری ویرانساز و تجربه‌ زیادی كه در كمك به شركت‌های جاافتاده برای به‌چنگ‌آوردن‌ فرصت‌های تغییر قاعده بازی اندوخته‌اند، ابزارهای لازم برای انجام این دو کار را بیان می‌كنند.
 شركت‌های موفق بر اساس مدل کسب‌وکاری خاصی عمل می‌كنند كه می‌توان آن را به چهار عنصر تقسیم كرد: یك پیشگذارد ارزش مشتری كه كار مهمی را برای مشتری به نحوی بهتر از محصولات رقبا انجام می‌دهد؛ یك فرمول سود كه مشخص می‌كند شركت چگونه با پیشگذارد ارزش خود پول به‌دست می‌آورد؛ منابع كلیدی و فرایندهای كلیدی لازم برای عرضه آن پیشگذارد.
 فرصت‌های تغییر قاعده بازی، ارائه‌ پیشگذارد ارزش به مشتری را به‌نحو تازه‌ای انجام می‌دهند: آن‌ها کار را به طریقی بسیار بهتر انجام می‌دهند (كاری كه پراکتر.اند.گمبل با جاروی گردگیری سوییفر انجام داد)، مسئله‌ای را حل می‌كنند كه پیش‌تر هرگز حل نشده است (كاری كه اپل با سیستم پخش دیجیتال موسیقی آی‌پاد و آی‌تیونز انجام داد) یا به مشتریان فراموش‌شده‌ای خدمات می‌دهند (كاری كه تاتاموتورز با خودروی نانو انجام می‌دهد، خودرویی به قیمت 2,500 دلار برای خانواده‌های هندی كه با موتور این طرف و آن طرف می‌رفتند). بهره‌برداری از این‌گونه فرصت‌ها همیشه هم به مدل کسب‌وکاری جدید احتیاج ندارد. برای مثال، پراکتر.اند.گمبل برای بهره‌برداری از توانایی‌های نوآوری محصول خود و تولید سوییفر، نیازی به مدل کسب‌وکاری جدید نداشت.
 اما برای بهره‌برداری یك فناوری جدید، اغلب مدلی جدید مورد نیاز است (مانند مورد اپل) و هم‌چنین، زمانی كه فرصت در پرداختن به گروهی كاملاً جدید مشتریان نهفته باشد، عموماً مدل جدیدی مورد نیاز است (برای مثال، مانند نانو) و اگر شركتی جاافتاده بخواهد ویران‌ساز‌های موفق را كنار بزند، بی‌تردید به مدل جدیدی نیاز خواهد داشت (برای مثال، کاری که رقبای نانو اکنون باید انجام دهند)...
انصراف از نظر