گروه محصولات

عنوان مقاله: ایدز مسئله شما هم هست

گزيده مديريت 27

By Sydney Rosen/ Jonathon Simon/ Jeffrey R. Vincent/ William Macleod/ Mathew Fox/ and Donald M. Tea

نوشته: سیدنی روزن و جاناتان سایمون و ویلیام مک لئود و ماتیو فاکس و دولناد تی

ترجمه: دکتر مریم شریفیان ثانی

اگر شركت شما در یك كشور درحال‌توسعه فعالیت می‌كند، ایدز مسئله شما هم است. در حالی كه آفریقا بیش از همه در مركز توجه قرار گرفته است، ایدز در سایر نقاط جهان نیز به‌سرعت گسترش می‌یابد. روسیه و اكراین، در سال گذشته سریع‌ترین شیوع این بیماری را داشتند و بسیاری از كارشناسان معتقدند كه چین و هند، موج بعدی ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص خواهند داد.

 چرا باید مدیران نگران ایدز باشند؟ زیرا این بیماری، منطق دوگانه راهبرد جهانی‌شدن (نیروی كار ارزان و بازارهای روبه‌رشد) را در كشورهایی كه مردم به‌شدت در معرض آسیب شیوع این بیماری قرار دارند، درهم می‌ریزد. خوشبختانه، سرمایه‌گذاری روی برنامه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری و تدارك درمان برای كاركنانی كه بیماری ایدز دارند، در مورد بسیاری از كسب‌وكارها سودآور است و صرفه‌جویی ناشی از آن، بر هزینه برنامه می‌چربد.
 به علت دوره طولانی نهفتگی بین ابتلا به ویروس اچ.آی.‌وی و بروز نشانه‌های ایدز، این احتمال وجود دارد كه یك شركت، قبل از 5 تا 10 سال پس از ابتلای یك كارمند نتواند متوجه هیچ یك از هزینه‌های بیماری ایدز شود. اما مدیران عامل می‌توانند ارزش فعلی هزینه‌های این بیماری همه‌گیر را با استفاده از نرخ تنریلی و وزن دادن به هر یك از هزینه‌ها و بر اساس زمان‌بندی بروز آن، محاسبه كنند. این كار به شركت‌ها امكان می‌دهد در مورد هزینه‌های پیشگیری از بیماری ایدز و برنامه درمانی آن بیشتر به عنوان یك سرمایه‌گذاری بیندیشند تا فقط به عنوان یك هزینه.
 نویسندگان مقاله متوجه شدند كه هزینه سالیانه ایدز برای شش شركت مستقر در آفریقای جنوبی و بوتسوانا رقمی برابر با 4/0 درصد تا 9/5 درصد از صورتحساب حقوق را به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس مدل ریاضی كه آنها از آن استفاده كردند،‌ هر شش شركت مذكور اگر امكانات درمان رایگان ایدز را با روش موسوم به هارت برای كاركنان خود فراهم آورده بودند، می‌توانستند بازده مثبتی روی سرمایه‌گذاری‌های خود داشته باشند. كاهش سالانه در «مالیات» ایدز می‌توانست رقمی تا 4/40 درصد باشد. نتیجه‌گیری نویسندگان مقاله چیست؟ مبارزه با ایدز، نه فقط به افراد مبتلا كمك می‌كند، بلكه از نظر اصول كسب‌وكار نیز معنی‌دار است.
انصراف از نظر