گروه محصولات

عنوان مقاله: ایجاد یک زنجیره تامین شفاف

گزيده مديريت 219
By Vishal Gaur/ Abhinav Gaiha
نوشته: ویشال گار و آبهیناو گیها
ترجمه: دکتر محمدامین زهری
یکی از نویدبخش‏‌‌‌‌ترین کاربردهای تکنولوژی نوظهور بلاکچین، در مدیریت زنجیره تامین است. بلاکچین (سیستم توسعه‏‌‌‌‌یافته نگهداری سابقه دیجیتال برای شبکه‏‌‌‌‌های ارز دیجیتال) می‏‌‌‌‌تواند با ایجاد سابقه‏‌‌‌‌ای کامل، شفاف و غیرقابل‏‌‌‌‌دستکاری از جریان اطلاعات، جریان موجودی‏‌‌‌‌ها و جریان مالی در تراکنش‏‌‌‌‌ها؛ شرکای زنجیره تامین را در خصوص بعضی چالش‏‌‌‌‌ها کمک کند.
نویسندگان مقاله به مطالعه هفت کسب‏‌‌‌‌وکار بزرگ در ایالات‏‌‌‌‌متحده پرداخته‏‌‌‌‌اند که در جست‏‌‌‌‌وجوی چگونگی بهبود عملکرد زنجیره تامین بر اساس بلاکچین بوده‏‌‌‌‌اند. ابتکارهای اولیه آن‏‌‌‌‌ها گویای آن است که این فناوری می‏‌‌‌‌تواند در تحویل کم‏‌‌‌‌هزینه محصولات، بهبود قابلیت رهگیری محصولات، تسهیل فرایند مالی و بهبود ارتباطات میان تامین‏‌‌‌‌کننده، خریدار و بانک تاثیرگذار باشد.
الزامات خاصی برای به‏‌‌‌‌کارگیری بلاکچین در مدیریت زنجیره تامین وجود دارد: تحدید حضور به شرکای قابل‏‌‌‌‌اعتماد و شناخته‏‌‌‌‌شده، انطباق با پروتکل جدید مورد اجماع و تلاش برای جلوگیری از وقوع اشتباه و تقلب خارج از زنجیره تامین. نویسندگان مقاله می‏‌‌‌‌گویند، اما بلاکچین اگر با فکر پیاده‏‌‌‌‌سازی شود، سود بزرگی برای شرکت‏‌‌‌‌ها در صنایع متعدد به‏‌‌‌‌ارمغان خواهد آورد.
انصراف از نظر