گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده های شگرف برای سال 2010: ایجاد هنگ‌کنگ‌های جدید

گزيده مديريت 105

By Paul Romer

نوشته: پل  رومر
ترجمه: عاطفه پاشازاده

چگونه شهرهاي اجاره‌اي قواعد اقتصادهای در‌تقلا را تغییر می‌دهند

مسئله

مدیرانی که می‌دانند تغییردادن یک سازمان تغییرگريز چه‌قدر دشوار است، گاهی آشيانه‌هاي تحقیقاتی ایجاد می‌کنند. این آشيانه‌ها واحدهای مستقلی هستند که پیشگامان می‌توانند در آن‌ها چیزهای جدید تولید کنند. رهبری که سعی در ایجاد تغییرات موفق در آشيانه‌های تحقیقاتی دارد، در حقیقت، شرکت را بیش‌تر از طریق عمل هدایت می‌کند تا گفتار. تارگت مثال خوبی است: تارگت یک آشيانه تحقیقات خرده‌فروشی در دیتون راه‌اندازی کرد و در نهايت کل شرکت را نوسازی کرد.

تغییردادن یک ملت به‌مراتب سخت‌تر است، اما اصلاحات شدید در چین نشان می‌دهد انجام‌دادني است. وقتی رهبران چین در اواخر دهه 1970 فرایند اصلاحات را شروع کردند، توانستند از یک دارایی خاص بهره‌برداری کنند: سوابق تاریخی، هنگ‌کنگ را تبدیل به یک آشيانه تحقیقاتی برای اصلاحات سیاسی و سازمانی در چین کرده بود. دولت انگليس قوانینی اجرا کرد که شهر را قابل‌زندگی کرده و مقدمات شکوفایی اقتصاد مبتنی ‌بر بازار را مهیا کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، میلیون‌ها چینی قادر به کاریابی (برای مثال، دوخت پیراهن یا ساختن اسباب‌بازی) شده و شروع به گردآوری ثروت، کسب مهارت‌های قابل‌بازاریابی و عادات و ارزش‌هایی کردند که کیفیت زندگی را در یک شهر واجد مدیریت خوب حفظ می‌کنند. موفقیت هنگ‌کنگ به تنگ شیائوپینگ و دیگر رهبران چین یاد داد چه‌طور شهرنشینی، انگیزه‌های بازار و سرمایه خارجی مستقیم را به این سرزمین جذب کنند.

انصراف از نظر