گروه محصولات

عنوان مقاله: ایجاد نشان رهبری

گزيده مديريت 75

By Dave Ulrich/ Norm Smallwood

نوشته: ديويد اولريچ و نورم اسمال وود

ترجمه: دکتر حسین سلیمانی

چگونه برخی از شركت‌ها می‌توانند منبع مداوم پرورش مدیران عالی باشند؟ این شركت‌ها به جای آن‌كه فقط بر تقویت مهارت‌های فردی تكیه كنند، سعی خود را روی ایجاد یك قابلیت سازمانی وسیع برای رهبری متمركز می‌كنند. این چیزی است كه اولریچ و اسمال‌وود (موسسان گروه مشاوره‌ توسعه‌ رهبری آر.بی.ال) به آن نشان رهبری می‌گویند.

 سازمان‌هایی كه نشان رهبری دارند، برای تربیت مدیر از رویكرد «بیرون به درون» استفاده می‌كنند. آن‌ها ابتدا بیانیه‌ واضحی از تصویری فراهم می‌كنند كه دوست دارند در نظر مشتریان داشته باشند. سپس آن را به مجموعه‌ مناسبی از مهارت‌های مدیریتی پیوند می‌زنند. به‌عنوان مثال، شعبه‌ لكسوس شركت تویوتا، شعار خود را كه «تعقیب كمال» است، به این توقع ترجمه می‌كند كه مدیران باید در مدیریت فرایندهای باكیفیت خبره باشند. شعار شركت خدمات سلامت بون‌سكورز، «كمك درست به نیازمندان» است. این شركت از مدیران خود توقع دارد مهارت‌های تجاری را با عطوفت و مهربانی توام كنند. رویكرد بیرون به درون به شركت‌ها كمك می‌كند به داشتن رهبران باكیفیتی مشهور شوند كه مشتریان به آن‌ها در عمل به وعده‌های شركت اعتماد می‌كنند.
 

در بررسی 150 شركت با قابلیت‌های رهبری قوی، مولفان ملاحظه كردند این شركت‌ها از پنج راهكار پیروی می‌كنند. اول، مطمئن می‌شوند مدیران بر بنیان‌های مدیریت، مانند تعیین راهبرد و پرورش استعدادها، تسلط دارند. دوم، مطمئن می‌شوند رهبران توقعات بالای مشتریان را در خود نهادینه می‌كنند. سوم، بازخورد مشتریان را در ارزشیابی مدیران دخالت می‌دهند. چهارم، در برنامه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌كنند كه به تقویت مهارت‌های صحیح در مدیران كمك می‌كنند و برای این كار از خود مشتریان در اجرای برنامه‌ها كمك می‌گیرند. بالاخره این‌كه موفقیت تلاش‌ها برای ایجاد بستر رهبری قوی را در درازمدت پیگیری می‌كنند.

حاصل این كار سیستم مدیریتی برجسته‌ است كه حتی پس از خروج فردی مدیران از شركت باقی می‌ماند. در واقع، شركت‌هایی كه نشان رهبری قوی‌تری دارند، اغلب تبدیل به شركت‌های «رهبرساز» می‌شوند: مرتب رهبرانی از آن‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و به مدیریت شركت‌های دیگر می‌پردازند.
انصراف از نظر