By Tim Fountaine/ Brian McCarthy/ Tamim Saleh
نوشته: تیم فونتین، برایان مکارتی و تمیم صالح
ترجمه: سعیده رجائی هرندی
به نظر میرسد هوش مصنوعی در آستانه رونق قرار دارد. در حال حاضر، راهنمای تصمیم گیری در مورد همه چیز، از برداشت محصول گرفته تا وامهای بانکی و کاربردهایی مانند خدمات مشتری کاملا خودکار است. شرکت مکنزی تخمین میزند که اِی.آی ظرف یک دهه آینده سیزده تریلیون دلار به اقتصاد جهانی خواهد افزود. با این وجود، شرکتها در تلاشند فعالیتهای اِی.آی خود را گسترش دهند. اکثر آنها فقط پروژه های ویژه را انجام میدهند یا از اِی.آی تنها در یک فرایند منفرد کسب وکار استفاده کرده اند.
مکنزی در نظرسنجی از هزاران مدیر و در همکاری با صدها مشتری، طریق استفاده کامل بنگاه ها از فرصت اِی.آی را شناسایی کرده است. نکته اصلی، درک موانع سازمانی و فرهنگی است که نوآوریهای اِی.آی با آنها روبه رو میشوند و تلاش برای کاهش آنهاست. این به معنای چرخاندن ذهنیتهای سنتی کارکنان (مانند اتکا به تصمیم گیری بالابه پایین) است که اغلب خلاف ذهنیتهای لازم برای اِی.آی عمل میکنند. رهبران همچنین میتوانند موفقیت پروژههای اِی.آی را با روشهای زیر هنگام تصمیمگیری در مورد چگونگی سازماندهی کار موجب شوند: تبیین فوریتها و مزایای این پروژه ها؛ سرمایهگذاری زیادی در آموزش و بهکارگیری اِی.آی؛ توجه به بلوغ اِی.آی شرکت، پیچیدگی کسبوکار و سرعت نوآوری.