گروه محصولات

عنوان مقاله: اگر با استراتژي خود مشكل داريد ، آن را ترسيم كنيد

گزيده مديريت 3

By Tom Copeland and David P. Norton

نوشته: رابرت کاپلان و دیوید نورتون

ترجمه: حسین حسینیان

اگر يك ژنرال نظامي در صحنه جنگ بوديد، از نيروهاي خود مي خواستيد كه نقشه هاي متعددي در دست داشته باشند. نقشه هايي از اطلاعات تفصيلي درباره مأموريت آن ها، جاده هايي كه بايد از آن ها عبوركنند، نيروهايي كه پيش رو دارند و سلاح هايي كه دراختيار. اين مسئله در عالم كسب وكار هم صدق مي كند: كاركنان براي اجراي موفقيت آميز يك استراتژي كسب وكار، نيازمند اطلاعات شفاف و تفصيلي هستند. تاكنون ابزار زيادي براي انتقال مفهوم استراتژي سازمان و فرايندها و سيستم هاي لازم براي اجراي آن وجودنداشته است. اما نويسندگان مقاله، كاپلان و نورتن، كه خالق مفهوم كارت امتياز متوازن هستند، از اين ابزار مؤثر براي ايجاد نقشه هاي استراتژي بهره گرفته اند. نقشه هاي استراتژي سازمان ها را قادرمي سازند تا اهداف، ابتكارات، بازارهاي هدف، معيارهاي عملكرد و ارتباطات ميان اجزاي استراتژي خود را به وضوح و با زباني ساده توصيف كنند. كاركنان، بازنمودي بصري از چگونگي ارتباط وظايفشان با اهداف كلي شركت يافته و مديران، شناخت بيشتري از استراتژي هاي خود و ابزاري براي كشف و تصحيح هر نقيصه اي در طرح خود به دست مي آورند. با استفاده از مثال شركت موبيل، كاپلان و نورتن مراحل ايجاد يك نقشه استراتژي و چهار محدوده مشخص آن (مالي، مشتري، فرايند داخلي و يادگيري و رشد) را كه هريك با چهار ديدگاه در كارت امتياز متوازن مربوط است، نشان مي دهند. نويسندگان، گام به گام، نحوه بهره گيري موبيل از اين نقشه براي تبديل خود از يك توليدكننده محصولات انبوه داراي كنترل مركزي، به يك سازمان غيرمتمركز مشتري مدار را ترسيم مي كنند.

انصراف از نظر