گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه هاي شگرف براي دستور كار امروزین شرکتها

گزيده مديريت 9

ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی نژاد

انديشه‌هايي هستند كه به كسب‌وكارها شكل مي‌دهند. انديشه‌ها را چگونه از انگاشتهاي زودگذر بازشناسيم؟ دبيران هاروارد بيزنس ريويو در نخستين فهرست سالانه كه پيش‌رو داريد، بر پنج مورد از انديشه‌هاي ناب و موثر در ساخت‌دهي كسب‌وكارهاي آينده، نور نقد خود را تابانده‌اند.

 حتي يك الگوي برجسته كسب‌وكار هم به تنهايي كافي نيست. افت و خيز روند بازرگاني الكترونيكي، بازار سنتي را به هم پيچيده و مديران عامل شركت‌ها را به انديشيدن واداشته است. مهمترين درسي كه از دهه گذشته برگرفته‌ايم اين است كه بحث‌هاي پرسروصدا در زمينه «الگوهاي كسب‌وكار» هنوز نتوانسته است جانشيني براي راهبرد يك مشخص باشد.
روند دگرگوني، دگرگوني شده است. در سالهاي اخير انديشمندان به مديران اجرايي شركت‌ها فشار مي‌آورده‌اند تا به اقدامهاي انقلابي درون‌سازماني تن در دهند. ولي اكنون، شمار خبرگاني كه به جاي دور ريختن ميراث گذشته، به بازسازي و تغيير تدريجي آن اعتقاد دارند، رو به افزايش است.
نفس انساني رهبر‌ساز است. با ژرف‌نگري در پديده‌هاي رواني مديران اجرايي، رفته‌رفته به حل معماي رهبري خواهيم رسيد. هر چند كه براي رهبري پيروزمندانه سازمان‌ها نمي‌توان نسخه‌ يگانه‌اي پيچيد؛ ولي شناخت نفس انساني كمك شايسته‌اي به درك بخش‌هاي بنيادين اين پديده مي‌كند.

ارتباط برتر از هر چيز. در سازمان‌ها كسب‌وكار، روابط انساني شكل گرفته در ميان كاركنان، از مهارتهاي فردي آنان بسي با اهميت‌تر است. شركت‌ها به راستي مي‌توانند با سرمايه‌گذاري بر «دارايي‌هاي اجتماعي»سطح كارايي خود را بالاتر ببرند.

 سپيده‌دم سده زيست‌شناسي. در سده بيستم، نوآوري در فراورده‌ها بيشتر بر مبناي فيزيك بود. در سده تازه ممكن است كه زيست‌شناسي اين نقش را به عهده بگيرد. به كارگيري ژنتيك و شبيه‌سازي جانوران در راه شناخت زندگي، روش كار و توليد شركت‌ها را دگرگون خواهد ساخت.
انصراف از نظر