By Roger Brown
نوشته: راجر براون
ترجمه: غلامحسین خانقایی
زمانيكه راجر براون و ليندا ماسون، 15 سال قبل تصميم به ايجاد يك شركت مراقبت از كودكان و آموزش و پرورش نوباوگان گرفتند، از چالشهاي متعدد نهفته در اين صنعت، از جمله: عدم وجود موانع ورود به صنعت، حاشيههاي سود كم، صرفهجوئي و نظارت شديد قانوني آگاه بودند، ولي اين چالشها آنها را از تصميم خود منصرف نكرد. بنابراين، پس از بررسي زياد به تاسيس شركتي پرداختند كه اكنون داراي 340 مركز كودكياري با كيفيت عالي است، به چهل هزار كودك خدمت ميكند و 1200 نفر را در استخدام خود دارد.
آنها چگونه به اين كار موفق شدند؟ به طور قطع، جديت و عزم قاطع به آنها كمك كرد، ولي عامل مهمتر از آن اين بود كه آنها به ابداع مدلي پرداختند كه نقطه ضعفهاي صنعت مذكور را به مزايا و نقاط قوت تبديل ميكرد.
زماني كه اين زوج درصدد تنظيم برنامه كار خود برآمدند، به اين نتيجه رسيدند كه نكته كليدي در نيل به سودآوري و ايجاد موانع ورود براي رقبا، شراكت با شركتها در تاسيس مراكز كودكياري در محل آن شركتهاست. آنها با بهرهگيري از سرمايه و تسهيلات آن شركتها در ساخت و تجهيز مراكز، به درصدهاي بالاتر برگشت سرمايه دست يافته و در عين حال، موجب افزايش وفاداري مشتريها هم شدند. در واقع، مشتريهاي آنها (شركتهايي كه مراكز كودكياري در آنها مستقر بود) به مراكز مذكور كه به صورت كارگاه هنري اداره ميشدند، به عنوان راهي جهت متمايز كردن خود در چشم كاركنان فعلي و آيندهشان نگاه ميكردند. مراكز كودكياري با كيفيت عالي، موجب جذب بهترين كاركنان به آن شركتها و افزايش نرخ ماندگاري كاركنان آنها ميشد.
داستان موفقيت براون، بيانكننده دشواريهايي است كه اين زوج و شركتشان در طول فعاليتهاي خود با آن مواجه بودهاند كه از جمله ميتوان به مبارزه براي تامين مالي و چالش با هياتمديرهاي اشاره كرد كه مدل شغلي شركت آنها و فلسفه اصلي آن در ارائه خدمت با كيفيت بالا را زير سوال ميبرد. به گفته براون، تعهد به يك مدل منحصربفرد شغلي و تبديل نقاط ضعف به نقاط قوت، ناممكن را امكان پذير نمود.