گروه محصولات

عنوان مقاله: اول بودن هميشه هم خوب نيست

گزيده مديريت 141
By Elena Reutskaja/ Barbara Fasolo

نوشته: النا روتسکایا و باربارا فاسولو

ترجمه: محمد حسین دهنوی

یافته: افراد کم‌تر مایلند بهترین گزینه منتخب را که در رده نخست یک فهرست رتبه‌بندی کیفی قرار دارد را انتخاب کنند.

تحقیق: النا روتسکایا و باربارا فاسولو، با همكاري آنا دیکسون، مدیر سیاستگذاری صندوق کینگ انگلستان، با استفاده از گروه‌های متمرکز[2]، تحقیقی را در مورد نحوه انتخاب بیمارستان‌ها توسط بیماران غیراورژانسی انجام دادند. سپس این تیم از پاسخ‌ها برای طراحی یک آزمایش آنلاین (برخط) استفاده کرد که امتیاز عملکردی افراد به بیمارستان‌های انگلستان را نشان داد. محققان از شرکت‌کنندگان در تحقیق پرسیدند که کدام بیمارستان‌ها را انتخاب کرده‌اند و وقتی ‌آن‌ها در حال خواندن رتبه‌بندی بودند حرکات مکان‌نما[3] را با ابزاری خاص (که تقریبی از حرکات چشم ‌آن‌ها بود) ردیابی کردند. ‌بیش‌تر افراد بیمارستان دارای بالاترین امتیاز را تنها وقتی انتخاب کردند که در میانه فهرست افقی قرار داشت نه در بالای آن.

چالش: آیا مصرف‌کنندگان نوعی سوگیری در برابر رتبه نخست دارند؟ استاد روتسکایا و استاد فاسولو از تحقیق خود دفاع کنید.


[1]النا روتسکایا، استادیار گروه بازاریابی دانشکده بازرگانی دانشگاه ناواررا است. باربارا فاسولو، محقق تصمیمات رفتاری و استاد ارشد گروه مدیریت در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن است.

[2] . focus group

[3] . cursor
انصراف از نظر