گروه محصولات

عنوان مقاله: انقلاب بعدی در بهره وری

گزيده مديريت 85

By Ric Merrifield/ Jack Calhoun/ Dennis Stevens

نوشته: ریک مریفیلد و جک کالون و دنیس استونس

ترجمه: دکتر حسین سلیمانی

اگر شركت شما از انقلاب بازمهندسی استقبال و اكنون به دیوار برخورد كرده، باید به فراتر از فرایند‌های كسب‌وكاری و به جبهه‌ جدید كارایی نظر افكنید: فعالیت‌هایی كه آن فرایند‌ها را تشكیل می‌دهند. پیشرفت‌های آی.تی، به‌ویژه موردی به‌نسبت جدید به نام معماری مبتنی بر خدمت (اس.او.اِی)این امكان را پدید آورده كه فعالیت‌های كسب‌وكاری را به‌صورت قطعات لِگومانند طراحی و ارائه كنیم و شركت خود را تبدیل به یك عملیات حاضروآماده با قابلیت تولیدی بسیار بالا كنیم. اس.او.اِی امكان آن را فراهم می‌كند كه دسترسی به هر كدام از فعالیت‌ها از طریق اینترنت صورت پذیرد و به‌آسانی بتوان آن را نوسازی، اشتراك، خرید و فروش (چه در داخل سازمان و چه در خارج آن) كرد.

 اكثر شركت‌ها تصور می‌كنند اس.او.اِی فقط روش آسان‌تر و كم‌هزینه‌تری برای نگه‌داری نرم‌افزارهای مربوط به اصلاح عملیات است. اما این شركت‌ها چون قبل از اجرای اس.او.اِی اقدام به تجدید بازطراحی سازمان نكرده‌اند، فرصت را برای جایگزینی فرایند‌ها و فعالیت‌های اختصاصی شركت خود با فرایند‌های استاندارد و قابل‌تعویض از دست می‌دهند.
 مطلب اصلی نویسندگان مقاله، مریفیلد از مایكروسافت، كالون از اكسلر و استیونس از سیناپتوس همین است. برای این‌كه بتوانید در ظرایف عملیات شركت خود تجدیدنظر كنید، این مولفان رویكردی موسوم به تحلیل قابلیت‌های كسب‌وكاری ارائه كرده‌اند. این روش شامل ترسیم فعالیت‌های شركت، توصیف قابلیت‌های مربوط به آن فعالیت‌ها، ارزش‌گذاری و سنجش عملكرد آن‌ها و ایجاد یك نقشه‌ حساسیت است كه به شناسایی اولویت‌ها برای برنامه‌ بهبود كمك می‌كند.
 مولفان نمونه‌هایی از دنیای واقعی و از شركت‌هایی ذكر می‌كنند كه با انجام این تحلیل‌ها و در پی آن، پیاده‌سازی اس.او.اِی، به دریافت جوایزی نایل شده‌اند. هم‌چنین، مولفان موانع اجرای اس.او.اِی، از جمله شكاف بین مدیران‌عامل و بخش‌های آی.تی آن‌ها را ذكر می‌كنند. آن‌ها بیان می‌كنند مدیرانی كه بر این‌گونه موانع غلبه ‌كنند، پیشگام جهش بزرگ بعدی در بهره‌وری شركتی خواهند بود
انصراف از نظر