By Jim Geisman/ John Maruskin
نوشته: جيم جيزمن و جان ماروسكين
ترجمه: جواد حسن قمي
با توجه به اثر آشكار تخفیفهای ناشی از چانهزنیها روی درآمد، شاید چنین تصور شود که این تخفیفها باید تابع برنامهریزی دقیقی باشند. اما نتیجه تحقیق ما در صنایع نرمافزار چیز دیگری را نشان میدهد. هرچند در وهله اول توجه زیادی به این تخفیفها میشود، ولی معمولاً تفکر استراتژیک اندکی قبل و بعد از ارائه آنها وجود دارد. کمتر از یكچهارم مدیران مالی که ما با آنها کار کردیم در مورد تخفیفهای دادهشده پیگیری و بررسی میكنند و تقریباً هیچ معیاری که نشان دهد تخفیفهای دادهشده به کدام گروه از مشتریان اختصاص یافته وجود ندارد.