گروه محصولات

عنوان مقاله: داستان موفقیت: انسانی‌کردن تجارت الکترونیک

گزيده مديريت 150

By Hiroshi Mikitani

نوشته: هیروشی میکیتانی

ترجمه: دکتر امین وکیل‌ باشی

راکوتن نسخه ژاپنی آمازون است، اما تجربه خرید بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهد. هدف بنیانگذارش در سال 1997 این بوده که برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فرصت راه‌اندازی آسان فروشگاه اینترنتی را فراهم کند. به‌علاوه آن نوع از خدمات مشتری‌ و مهمان‌نوازی را ارائه دهد که حتا رستوران‌های زنجیره‌ای در ژاپن ارائه می‌دهند. میکیتانی یک ابرفروشگاه اینترنتی نمی‌خواست، بلکه چیزی بیش‌تر شبیه بازار می‌خواست، جایی که مالکان دکان‌های کوچک منتخبی از محصولات را به‌فروش می‌گذارند و با مشتریان تعامل دارند. او معتقد است بشر به ارتباطات و روابط احتیاج دارد. او می‌نویسد: «انسان می‌تواند گوش بدهد و نیاز شما را بفهمد و در مورد محصول مورد نظر شما، توضیحات و داستان‌هایی مربوط بگوید.»

در ژاپن، راکوتن میزبان چهل‌هزار کسب‌وکار است. به منظورکنترل ریسک ناشی از مشکلات کیفیت و خدمات، این شرکت یک فرایند بسیار دقیق برای ارزیابی اقراد داوطلب افتتاح فروشگاه اینترنتی دارد. راکوتن بر مبدلات نظارت دارد و یک برنامه بازخورد از مشتری طراحی کرده است (فروشگاه‌هایی که به‌طور مداوم بازخورد ضعیفی داشته باشند از سایت اخراج می‌شوند) و هم‌چنین پول مشتریانی که محصول به هر دلیلی به‌دستشان نرسیده مسترد می‌شود. امروزه راکوتن با فروش جهانی پانزده‌میلیارد دلاری در سال 2012 سومین بازار بزرگ تجارت الکترونیک دنیاست.

انصراف از نظر