گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : چرا سودآوری نباید اصلی‌ترین هدف باشد

گزيده مديريت 103
By Nathan Washburn
نوشته: نیتان واشبورن
ترجمه: مهدی زارع
 
تمرکز بر سود و زيان بهترین راه برای بهبود سودآوری نیست. جدیدترین تحقیقات نشان داده‌اند که وقتی مدیران‌عامل برای منافع ذی‌نفعان سازمان بیش از سودآوری اهمیت قايل می‌شوند، نیروی کار خود را بیش‌تر درگیر کار کرده و در نتیجه با وجود آن‌که سودآوری هدف ثانویه بوده، اما نتایج مالی عالی کسب می‌شود.
این یافته‌ها بر پایه نتایج بررسی‌هایی استوار هستند که روی 520 شرکت از هفده کشور دنیا انجام شده‌اند. بيش‌تر اين شركت‌ها در بازارهای نوظهور مشغول فعالیت بوده‌اند. فرضیه‌ای که ما آزمایش کردیم این بود که اگر دغدغه اصلی مدیرعامل افزایش سودآوری باشد، کاركنان نسبت به سازمان احساسات منفی پیدا خواهند کرد. آن‌ها تصور می‌کنند مدیرعامل مستبد بوده و اهداف کوتاه‌مدت برایش حايز اهمیت است و اظهار مي‌دارند کم‌تر راضی می‌شوند برای شرکت فداكاري کنند. در نتيجه، عملكرد شركت ضعيف‌تر مي‌شود.
انصراف از نظر