By Amy C. Edmondson and Sandra E. Cha
نوشته: امی ادموندسون و ساندرا چا
ترجمه: مهرزاد غنی پور
جان برایانت، John Bryant هنگامی كه در سال 1989 شركت تبلیغاتی ماوریك Maverick Advertising را راهاندازی كرد، شركت متفاوتی را در ذهن داشت. اگر چه در دنیای بیرحم شركتهای سرشناس تبلیغاتی چنین حركتهایی پذیرفتنی نبود، برایانت، ماوریك را بر اساس مجموعهای از ارزشهای محوری بنا نمود كه صریحاً مدل خیابان مادیسون را رد میكرد. ارزشهایی كه به تظاهر و تجمل پشت پا میزد و در عوض، به حس تعلق، رشد كاركنان، تنوع و تعادل بین زندگی و كار بها میداد.
برایانت، دفاتر فروش ماوریك را در یك انبار ساده برپا كرده و به هر یك از كاركنان اندكش پیراهنی با رنگهای شاد داد كه در پشتش آرم شركت و بر روی جیب جلویی (درست مانند پیراهن مكانیكها) نام كاركنان دوخته شده بود. او طرحهایی مانند مشاركت كلیة اعضای شركت در سود، دستمزدهای بالاتر از دستمزدهای بازار و مزایای جنبی مانند ناهار رایگان در روز جمعه را ارائه كرده و افراد را تشویق میكرد تا ساعت 6 به خانههایشان بازگردند. او كاركنانی را استخدام كرد كه نژادها، سوابق كاری و سبك زندگی متفاوتی داشتند و این موضوع تعهد ماوریك را به تنوع نشان میداد. در آخر هفته نیز او به یك سازمان كوچك مربوط به فعالیتهای جوانان اجازه میداد از دفاتر شركت استفاده كند. او با شور و شوق در بارة ارزشهای انسانمدار ماوریك با دیگران صحبت میكرد و این ارزشها را در پوسترهای شركت، آگهیهای مشتریان و كتاب راهنمای كاركنان تبلیغ میكرد.