گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : نقد کتاب

گزيده مديريت 23

By John Landry

نوشته: ريچارد هكمن

ترجمه:  فاطمه اعتضادی

تیم‌های پیشرو: بسترسازی برای عملكرد برتر

 رهبری برای مدیرانی كه با تك‌تك كاركنان خود كار می‌كنند، كاری بسیار طاقت‌فرساست. اما همین كار هنگامی كه آنها با تیم‌های خودجوش سروكار داشته باشند، نیازمند مهارت‌ها و تمهیدات بی‌شماری است. این كار در واقع یك فعالیت متوازن‌كننده آكنده از بده‌بستان است: مدیران نباید مستقیماً كار این تیم‌ها را اداره كنند، اما باید مسیر كلی را تدوین كرده و منابع و راهكارهای لازم را تدارك بینند تا بدین ترتیب اعضای تیم بتوانند با خلاقیت مناسب هر وضعیت به چالش‌های روبه‌روی خود پاسخ گویند.
 تغییر سرنوشت: بازسازی شركت صنعتی
 سابق بر این، تاریخچه كسب‌وكار، نشانگر اقبال هر چه بیشتر به شركت‌های بزرگتر و كارامدتری بود كه توسط مدیران كارآزموده و حرفه‌ای اداره می‌شدند. لیكن در دهه‌های گذشته، به دلیل از دست رفتن برتری شركت‌های تولیدی بزرگ، روند تغییر كرده است. در این پژوهش كل‌نگر از عرصة كسب‌وكار، دو تاریخدان و یك استاد مدرسه بازرگانی، روند نزول و دگرگونی صنعتی را به شما نشان می‌دهند. كلیت داستان آنها برای كسانی كه شاهد روند‌های اخیر بوده‌اند، بسیار آشناست.
 عصر شكارچیان مغزها
 با افزایش تعداد شركت‌هایی كه افراد بیشماری را از خارج از شركت برای تصدی پست‌های مدیریتی استخدام می‌كنند، مهرت در استخدام به یك شایستگی و قابلیت عمده مبدل شده است. این كتاب راهنما از یكی از مشهورترین شركت‌های تحقیقاتی، پژوهش كاملی از كلیه مراحل این كار ارائه می‌كند. با وجودی كه كتاب بینش جدیدی عرضه نمی‌كند، لیكن هشدارهای بسیار مفیدی را در زمینة تاثیراتی كه ممكن است برخی مشخصات فردی اغواكننده بر جای گذارند، ارائه می‌نماید. بنا به گفته رهبر یك شركت، بزرگترین یافته‌های آن شركت، مردمانی با تجربیات اندك، لیكن دارای ویژگی‌های شخصی یك رهبر بودند (هم بسیار متكی‌به‌نفس و هم دارای خصوصیات انسان‌دوستانه كه كمك از سوی دیگران را استقبال می‌كند).
 غروب تبلیغات و ظهور روابط عمومی
 كسب‌وكار تبلیغات، این روزها از رونق چندانی برخوردار نیست. تبلیغ‌كنندگان هر لحظه فشار بیشتری را بر نمایندگی‌ها وارد می‌آورند تا طرح‌های تبلیغاتی نو و بدیعی تولید كنند. تبلیغاتی كه بتواند در این آشفته‌بازار طرح‌های تبلیغی، خود را نشان دهد. بنا به گفته این دو مشاور، یك راه‌حل مناسب برای جلوگیری از كاهش اثربخشی طرح‌های تبلیغاتی، ارائه ایده‌های جدید در زمینه خلق نام تجاری است. مصرف‌كنندگان، اطلاعات مربوط به تولیدات جدید را به میزان وسیعی از مقالات و رسانه‌ها دریافت می‌كنند، لذا تبلیغات (هر چند متقاعدكننده) نفوذ و اعتبار خود را از دست می‌دهد.
انصراف از نظر