گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : نقد کتاب

گزيده مديريت 24

By John Landry

نوشته: جان لندرای

ترجمه: هایده سعیدی

اقتصاد پشتیبان

 چرا شرکت‌ها شکست‌پذیر و پیامد سرمایهداری هستند
 جهت‌گیری شرکت‌ها به چه میزان به سمت مشتریانشان است؟ به اعتقاد این استاد دانشگاه رشته بازرگانی و مدیرعامل سابق شرکت لورا اَشلی، Laura Ashleyبسیار کم. علت این است که شرکت‌ها در دام «منطق شركت‌بودن» گرفتارند که نشاتگرفته از تمایل مدیران به کنترل بازارها و به حداکثر رساندن حاشیه سودشان به جای بذل توجه به یکایک مشتریان است. حتی برنامههایبه‌ظاهر مترقی وانقلابی مانند سفارشی‌سازی انبوه یا بازاریابی مبتنی بر رابطهبه آلت دست مدیرانی كه تنها فكروذكرشان كاهش هزینه‌ها است تبدیل شده و تنها تصویری واهی از احترام به مشتری ارائه می‌كنند.
 کسبوکار
 مرجع نهایی

مولفین این کتاب مرجع حجیم که از انتشارات پرسویس امریکا و بلومزبری انگلستان هستند، مجموعه متنوعی از مقاله‌های کوتاه ارائه می کنند که بیشتر تاکید بر مدیریتشرکت‌ها دارند تا كارآفرینی. در این کتاب یکجلدی، گروه شاخصی از نویسندگان مستقل به ارائه مقالات کوتاه در مورد مسائل روز، چکلیستهایی درمورد فعالیتهای متعارف، خلاصه کتابهای مهم در زمینه كسب‌وكار، شرح حال کوتاهی از سران قدرتمند تجاری و نویسندگان معتبر این رشته، یک فرهنگ لغات، روزنگار وقایع تجاری و معرفی کتابهای مرجع میپردازند.

 

ویروس مسئولیت

 

اگرچه صحبتهای بسیاری درمورد تفویض اختیارو کار تیمی میشود، اما بسیاری از شرکت‌ها هنوز هم برای تحقق تغییرات ضروری تشکیلاتی متکی به رهبرانشان هستند. علت، آنگونه که این مدیر دانشکده بازرگانی شرح میدهد، این است که اغلب مردم اساساًدر همکاری واقعی با دیگران راحت نیستند.این امر باعث میشود آنها درحالی مسئول نهایی نتایج کار باشند که باید برای تحقق همان نتایج به دیگران اتکا کنند. همچنین،فرایند همکاری آكنده از چالشهای کوچک بسیاری است که معمولاً درآنها برنده‌شدنیکی به‌معنای باخت دیگری است.

 

زیانشبكه

 

نظریه‌پردازان اینترنتی، منافع شخصی و هزینههای آنها برایجامعه

 

سیلیکونولیSilicon Valley مثال خوبی برای تناقض بزرگی است که عصر اطلاعات نامیده میشود. فنآوری جدید، انسانها را قادر ساخته به‌راحتی با هر مکانی در دنیا ارتباط برقرارسازند. در عین حال، هنوز هم اغلب شرکت‌های نوآور دفاتر عملیاتی خود را در مناطق گرانقیمت مجاور رقبایشان مستقر میسازند. علت این است که هنوز هم افراد و منابع از ارتباطات مستقیمی بهره میگیرند که تنها به وسیله جوامع محلی امکانپذیر است. بدانگونه که این حقوقدان هشدار میدهد، این موارد کمتر در تفکرات جهانی شرکت‌ها لحاظ میشود.

 

 
انصراف از نظر