گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : معرفی کتاب

گزيده مديريت 29

By Johan Landry

ترجمه: هایده سعیدی

ققنوس ژاپنیهاراه دشوار تجدید حیات اقتصادی

 مفسران مدتهای مدیدی است تغییرات مثبت اقتصادی ژاپن را پیشبینی می‌كنند. این پیشبینی بسیار آسانبه‌نظر می‌رسد: پس از سالها ركود اقتصادی، بالاخره افكار عمومی خواهان آزادشدن بازار و تجدید ساختار مالیكه بهوضوح ضرورت آنها احساس میشود،خواهد شد. درست همانطور كه در دهههای 1970 و 1980 در ایالاتمتحده اتفاق افتاد، ژاپن صنایع محلی خود را كه بهنحوفزایندهای ناكارامدشده‌اند، وادار به رقابت خواهد كرد. اما همان‌طور كه این خبرنگار توضیح می‌دهد، سیاستمداران و مدیران از احتمال ضرورت تعدیل اقتصادی به دلیل بیكاری گسترده بیم دارند. این نگرانی آنها با توجه به عدمكفایت شبكه تامین اجتماعی ژاپن تشدید میشود.

  قدرت پرسشگری حق‌شناسانه: راهنمایی عملی برای تغییرات مثبت
 بسیاری از برنامه‌های تغییر بر این اصل استوارند كه افراد خودخواه و تنآسا هستند و در نتیجه، باید آنها را با بیان روشن ضعف‌های سازمان بهنحوی دچار شوك كرد. این دو مشاور نظری خلاف آین دارند. آنها می‌گویند افراد مایل هستند و می‌توانند مشكلات را ببینند، اما دلیل مقاومتشان در برابر تغییر، احساس شكنندگی و ترس آنها از این است كه در نهایت،تقصیرها متوجه آنان شود یا كار خود را از دست دهند. برای غلبه بر این عدمامنیت و تقدیرگرایی، نویسندگان پیشنهاد می‌كنند تغییر را با معطوفساختن تمركز به نقاط قوت سازمان شروع كنید. رهبران با اعتبار بخشیدن به كاركنان برای كارهایی كه هماكنون انجام می‌دهند، به آنها اعتمادبهنفسی خواهند دادتابتوانند با مشكلات دستوپنجه نرم كنند و راهحل‌های مبتكرانهای پیدا كنند.
 نظم نوین مالی: جایگاه ریسك در قرن بیست‌و‌یكم
در دو دهه اخیر،آزادسازی مدیریت ریسك مولفه‌ای ضروری برای رشد اقتصادی امریكا بوده است. برای مثال، بانكداران با تبدیل رهن وام‌ها به اوراق‌بهادار، آن را در سراسر جهان عرضه كرده و بهفروش رساندند. توزیع ریسك بدین طریق، باعث كاهش نرخ بهره به میزانی شدكه امروزه میلیونها نفر استطاعت خرید خانه را دارند. بر اساس نظریه این اقتصاددان، بیمهگران می‌توانند بر مبنای این موفقیت، حتی گام‌هایبلندتریبردارند و با توزیعسایر ریسكهای اقشار كارمند و كارگر(به‌ویژهریسك از دست دادن شغل)می‌توانند وارد عمل شوند. آنها با تخمین ریسك محتمل می‌توانند پیشنهاد بیمه بیكاری دهند و پس از آن، این بیمه‌نامه‌ها را در بازار جهانی بهفروش رسانند.

 چهره واقعی وارن بافت: مدیریت بر سرمایه، رهبری بر مردم

  از سالها قبل و از زمانی كه معلوم شد بازارها در تخصیص سرمایه به تشكیلات اقتصادی كوچك قابلتر هستند شركت‌های چندپیشه از رونق افتادند.حال چگونه شركت بركشایر‌هث‌وِیBerckshire Hathway متعلق به وارن بافت هنوز می‌تواند نسبت به شركت‌های فهرست اس.اند.پی 500S&P 500 عملكرد بهتری داشته باشد؟بر اساس گفته‌های این مدیر صنعت بیمهكه در بركشایر كار نمی‌كند، بافت نظارت بسیار منظم ولی بدون دخالت مستقیم بر واحدهایش دارد.
انصراف از نظر