By William Boulding / Markus Christen
نوشته: ویلیام بولدینگ و مارکوس کریستن
ترجمه: فاطمه اعتضادی
تلقي همگاني در كسبوكار امروزين، به گونهاي است كه سرعت را مطلوب قلمداد ميكنند: سريعجنبندگان رشد و توسعه مييابند و واماندگان، با مرگ دست به گريبان ميشوند. اين باور شايد در مفهوم مزيت پيشگامي نمود بارزتري داشته باشد. شركتي كه پيشتاز ورود به بازاري جديد است، مزيت رقابتي را براي خود تضمين ميكند كه خود متضمن فروش برتر و سودآوري درازمدت است. اين مفهوم، نظريهاي خوشآيند و قدمتدار است. اما متاسفانه دلايل كافي براي رد آن وجود دارد. ما، اخيراً مطالعه جامعي را در مورد دستاوردهاي پيشگامان بازار و تابعين آنها در هر دو بخش مصرفي و صنعتي انجام دادهايم. بافتهةاي ما حاكي از آن است كه در درازمدت، پيشگامهاي اوليه سودآوري كمتري نسبت به وروديهاي بعدي داشتهاند. اگر چه پيشگامان به طور قطع از مزيت كسب درآمد ثابت بهرهمند ميشوند، ليكن هزينههاي ثابت نسبتاً بالايي را نيز متحمل ميگردند. هزينههايي كه در نهايت، دستاوردهاي حاصل از فروش را خواهند بلعيد.