By Samuel Bowles
ترجمه: آزاده فارسی نژاد
در دوران دشوار اقتصادی که نقدینگی محدودی برای پاداشدهی و بهبود عملكرد کاركنان موجود است، تشویق مدیران، منبع بسیار باارزشی برای شرکت محسوب میشود. در اینجا چگونگی بهترین استفاده از این منبع نشان داده میشود.
مدیران باید وظایفی را بیابند که کارمند در آنها بهتر ظاهر میشود و با تایید شفاهی ویژه و بهموقع و انرژیبخش واکنش نشان دهند. بدین ترتیب، عملكرد عالی تقویت میشود و مطالعات نشان میدهند، احتمال پیشرفت فرد در زمینههای کاری مرتبط افزایش مییابد.
نظریهپردازان تقویت رفتار به این كار «شکلدادن و محكمکردن» میگویند. مدیر میتواند با استفاده دقیق از بازخورد مثبت، رفتار کارمند را بهتدریج به سوی معیارهای ایدهآل سوق دهد و او را به زنجیرهای از تلاشهای باكیفیت و پیشرفته از عملكرد برتر تهییج كند. بهطور مثال، اگر کارمند در حال آمادهسازی گزارشی برای هیاتمدیره است، مدیر باید همزمان با آمادهشدن بخشهای اصلی گزارش و نهاییشدن آن، بر حجم تشویقهای خود بیفزاید. هرچند این تاکتیک ساده بهنظر میرسد، اما استفاده اندك از آن تعجبانگیز است.
تحقیقات ما نشان میدهند برای یافتن تشویقی که برای کاركنان بیشترین اهمیت را دارد، مدیران باید زیردستان خود را مرتب به صحبتکردن در مورد خواستهها و علایقشان تشویق کنند...