گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : مسئولیت اجتماعی : بهترین بهترین ها

گزيده مديريت 45

By Philip Mirvis/ Bradley Googines

نوشته: فيليپ ميرويس

ترجمه: الهه جوادي

یكی از روش‌های شناخت شركت‌هایی كه فقط حرف مسئولیت اجتماعی را می‌زنند و آن‌هایی كه عمل می‌كنند، بررسی عملكرد كاركنانشان در این زمینه است. ممكن است انتظار داشته باشید یك تولیدكننده دارو هم‌چون نووانوردیسك، دارای بیانیه ارزش مملو از چشم‌اندازها و ارزش‌های بدیع باشد (همین‌گونه هم باشد). اما این شركت به كاركنانی هم نیاز دارد كه حداقل یك روز در سال با افراد دیابتی (بیمار، پرستار یا متخصص سلامتی) ارتباط برقرار كرده و اوقاتی را با آن‌ها سپری كنند و سپس پیشنهادهایی در جهت پیشرفت كسب‌وكار شركت ارائه دهند. به‌علاوه، گروهی سی تا چهل نفره از مددكاران با همه بخش‌ها و كاركنان در یك دوره سه‌ساله ملاقات كنند تا از انطباق اقدامات و تصمیمات آن‌ها با ارزش‌های نووانوردیسك اطمینان حاصل كنند.

بر اساس مطالعات انجام شده در سال‌های 2003 و 2004 توسط «مركز شهروند شركتی» وابسته به كالج بوستون با همكاری اتاق بازرگانی ایالات‌متحده و بنیاد هیتاچی، سطح تعهد شهروندی شركت‌ها متفاوت است. اكثر مدیران (82 درصد) بر اهمیت بسیار مسئولیت اجتماعی و زیست‌محیطی بر نتایج مالی، اعتبار شركت‌هایشان (59 درصد) و مشتریانشان (53 درصد) اذعان دارند. اما وقتی نوبت به ترجمان این احساس شهروندی به یك برنامه معنادار و تلفیق آن با كسب‌وكار می‌رسد، طیف شركت‌ها از پیشروانی چون نووانوردیسك تا شركت‌های وامانده گسترده بوده و اكثریت هم حالت بینابینی دارند.
انصراف از نظر