By Nora Aufreiter, Pierre-Yves Ouillet, and Mary-Kate Scott
ترجمه: مهندس علی گلپایگانی
عليرغم پوشش خبري رسانهها در مورد «دات-بمبها» بعضي از كسبوكارهاي الكترونيكي به خوبي عمل ميكنند. براي يافتن وجه تمايز برندگان، ما 65 جايگاه از 350 جايگاه وب تراز اول را مطالعه كرده و با 30 تا از آنها مصاحبههاي عميقي ترتيب داديم. ما دريافتيم كه برجستهترين آنها (بر مبناي معيارهاي مالي و غيرمالي) اين تمايز را نه از مدل تجاري برتر، بلكه از بازاريابي ممتازشان كسب ميكنند. آنها كساني هستند كه بيشترين استفاده را از وب براي دستيابي به معلومات محرمانه مشتريان خود ميكنند و به تغيير شيوهها، ساختار و مهارتهاي بازاريابي خود جهت سرمايهگذاري روي اين معلومات دست ميزنند.
به طور اخص، برندگان تجارت الكترونيكي، فرايندهايي ايجاد كردهاندكه آنان را قادر به تغيير سريع جهت فعاليتهاي بازاريابي و پاسخگويي كاملاً همزمان به بازخوردها كرده است. منظور ما از «سريع» چيست؟ تصور كنيد كه نتايج سلسله عمليات بازاريابي، ساعت به ساعت، رديابي و اصلاحات به طور پيوسته اعمال شود. استيپل.كام، Staple.com همين كار را ميكند و بر اساس يافتههاي واقعي در مورد اينكه چه چيز درست عمل ميكند و چه چيز نادرست، عمليات بازاريابي خود را چندين بار در روز تصحيح ميكند. اين كار بودجه بازاريابي را هفتگي تغيير ميدهد.