گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : عدم سود آوری در فعالیت های اجتماعی

گزيده مديريت 81

By Joshua D. Margolis/ Hillary Anger Elfenbein

نوشته: جاشوا مارگولیس و هیلاری آنگرالفنباین

ترجمه: ریحانه احسنی زاده

مرتبط‌ كردن مسئولیت اجتماعی با سودآوری بسیار متداول و جذاب است. اگر بتوانیم یک مورد كسب‌وكاری را در جهت یک عمل مثبت اجتماعی پیش ببریم، همه کارمندان، سهام‌داران و کل جامعه برنده خواهند بود. اما محققان چندین دهه است که در تلاش برای پاسخ‌دادن به این سوال هستند: آیا رابطه‌ای بین عملکرد اجتماعی یک شرکت و عملکرد مالی آن وجود دارد؟ رابطه قوی وجود ندارد. این جواب را بر اساس تجزیه‌وتحلیل مطالعاتی به دست آوردیم که در 35 سال روی 167 مورد انجام شده بودند. این پروژه را همراه با جیمز والش از مدرسه بازرگانی راس وابسته به دانشگاه میشیگان انجام دادیم.

گرچه به‌نظر نمی‌رسد انجام کارهای مثبت اجتماعی ارزش سهام‌داران را از بین ببرد، ولی ما همبستگی بسیار ضعیفی بین رفتار اجتماعی شرکت و نتیجه‌ مالی خوب پیدا کردیم. (اقدامات خلاف علنی‌شده که اثر منفی مشخصی دارند، از این قاعده مستثنا هستند.) علاوه بر این، هم‌بستگی ضعیفی را هم که وجود دارد می‌توان با ثروتمندی شرکت توضیح داد. سابقه عملکرد مالی قوی می‌تواند باعث میل شركت‌ها به کمک به جامعه شود. در عمل، از میان شکل‌های مختلف مسئولیت‌ اجتماعی، پول نقد پرداختی به خیریه‌ها هم‌بستگی قوی‌تری با موفقیت دارد تا سیاست‌ها و پروژه‌هایی که مسئولیت اجتماعی شركت را مد نظر قرار می‌دهند.
انصراف از نظر