By Scott Robinette
بسياري از مشتريان و مصرفكنندگان محصولات شركتها ميخواهند كه نسبت به آنها متعهد و باوفا باشند. براي مثال يك تحقيق نشان ميدهد كه از هر پنج نفر خريدار، چهار نفر ترجيح ميدهند كه به مقايسه قيمتها جهت يافتن ارزانترين كالا نپردازند و از روش سعي و خطا استفاده كنند. چنين به نظر ميرسد كه بسياري از شركتها سعي ميكنند مشتريانشان را با تشويق به احساس، مطابق اهداف مبهم ماشينهاي بازاريابي شركتهايشان از خودشان بيگانه و منحرف سازند.
به برنامههاي تشويقي كه استاندارد هم شده توجه كنيد: «با ما مسافتي طولاني را پرواز كنيد و ما يك بليط مجاني به شما ميدهيم.» اما تنها با جيب مشتريان صحبت كردن و نه قلبشان به شكل نامحسوسي تعهد مشتريان به شركت را كاهش و ضعيف خواهد كرد. در واقع آنها مشتريان را تشويق ميكنند تا با دريافت پيشنهاد بهتر از بنگاهي ديگر از آنجا خريد نمايند.