گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : خرد ‌فروشی : جلوزدن از وال مارت

گزيده مديريت 45

By Darrell K.Rigby/ Dan Haas

نوشته: دارل ريگبي و دان هاس

برای بسیاری از خرده‌فروشان، رقابت با وال‌مارت، اگر بی‌ثمر نباشد، ترسناك است. با این وجود، تعداد كمی هم بی‌سروصدا و حساب‌شده این‌كار را انجام می‌دهند. مدیرعامل یكی از این رقبای موفق، راهبرد خود را با بیان این ضرب‌المثلی قدیمی‌ توصیف می‌كند: «درست مثل داستان آن دو مرد در چادر است كه با صدای یك خرس وحشی از خواب می‌پرند. یكی از آن‌ها به‌آرامی بلند می‌شود و عقب‌عقب می‌رود. دیگری شروع به بستن بند كفش‌هایش می‌كند. اولی آهسته می‌گوید: «تو كه نمی‌توانی از خرس تندتر بدوی.» دومی‌ پاسخ می‌دهد: «این‌كار لازم نیست. فقط باید از تو تندتر بدوم!»

شركت‌هایی مثل شركت این مدیرعامل،به‌جای تلاش برای پیشیگرفتن از وال‌مارت،از ضعف رقبای وال‌مارت ‌استفاده كرده و به چرخیدن دراطراف خرس اكتفا می‌كنند. اچ.ای.بی و پابلیكسدر خواربارفروشی، بست‌بای در لوازم خانگی الكترونیك، وال‌گرینز در فروش دارو، پتسمارت در فروش غذای حیوانات خانگی و تارگت در فروشگاه‌های ارزان‌فروش را در نظر گیرید. همه آن‌ها ترتیبی داده‌اند كه با وال‌مارت در نوعی همزیستی به‌سر برده و حتی در جنگلی كه وال‌مارت در آن است، رشد و توسعه یابند.
انصراف از نظر