By Koen Heimeriks
نوشته: كوئن هايمريكز
ترجمه: مهرناز اخوت
نتیجه بسياري از مطالعات حاکی از این است كه هرچه شركتي ائتلافهاي بيشتري تشكيل دهد، در این کار پختهتر ميشود. اين مسئله قابلباور است، ولي هميشه حقيقت ندارد. در مطالعه خود روی نزديك به دویست شركتی كه در مجموع بيش از 3400 ائتلاف را تشكيل داده بودند، دریافتم بهطور متوسط، نتایج شرکتهای باتجربهتر در تشکیل ائتلافها ضعیفتر از شرکتهای کمتجربهتر بود.
تحقيق پيشين حاکی از این بود كه شركتهاي بسیار باتجربه ميتوانند دچار غرور و اطمینان مفرط به مهارتهای خود شده و با «دانش خرافي» كه مبتنی بر مفاهيم بيپايه و اساسی درباره رابطه علت و معلولی است، گمراه و منحرف شوند. اين شركتها، اغلب داراي حوزههای ائتلافی متمركز و پيچيدهای هستند كه شيوههاي استاندارد را تدوين كرده و بهمورد اجرا ميگذارند. اما اگر بعضي از آن شيوهها، مشوق عقايد خرافي درباره اقدامات خاصي باشند كه نتايج خوب يا بد را توجيه ميكنند، شركتها ميتوانند به اقدامات ناکارامد تداوم بخشيده، مانع يادگيري شده و عملكرد ائتلاف را تضعيف كنند...