گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : جست و جوی استراتژی به شیوه مناسب در زمان مناسب

گزيده مديريت 81

By Giovanni Gavetti/ Jan W. Rivkin

نوشته: جیووانی گوتی و یان ریوکین

ترجمه: لیلا غفاری

در میان مدیرانی که به تدوین استراتژی می­پردازند و پژوهش­گرانی كه آن را مطالعه می­كنند، نبرد شدیدی پیرامون شیوه مناسب کشف یك استراتژی درگرفته است. در یک گوشه، مدافعان تحلیل، ملاحظه دقیق و برنامه­ریزی قرار دارند: مدیران باید نیروهای رقابتی را در محیط خود مطالعه كنند، مجموعه­ای از گزینه­ها را بیابند که به شرکت در مواجهه با این نیروها کمک می‌کند و سپس گزینه­ها را پیاده­سازی كنند. در گوشه مقابل، کسانی هستند که از رویکردی اقتضایی حمایت می­کنند: مدیران باید موضوعات را بیازمایند، از تجربیات درس بگیرند، تعدیل كنند و به­تدریج هنر تدوین استراتژی را دریابند.

 پژوهش اخیر ما (مطالعه­ای عمیق و چندساله روی شرکت­های جست‌وجوگر استراتژی­ در صنعت درگاه (پورتال) اینترنت) نشان می­دهد هر دو دیدگاه درست، اما ناقص هستند. دیدگاه­های تحلیلی و اقتضایی، تحت شرایط و زمان­های متفاوت، در توسعه یک صنعت موثر واقع می­شوند.
 در ابتدای حیات یک صنعت خاص، شرایط رقابتی به­خوبی تعریف نمی­شوند. برای مثال، در صنعت نوپای پورتال (كه در سال‌های 1993 تا 1995 متولد شده)، خصوصیات بنیادی بازار (مشتریان چه کسانی بودند، این مشتریان برای چه کالاهایی پول می­دادند) مبهم بود. در نتیجه، جست‌وجوی استراتژی برای شرکت­های فعال در این صنعت، تنها بر پایه كاربرد دقیق و ناب منطق اقتصادی بی‌ثمر بود. شرکت­هایی هم‌چون یاهو که در آن روزها حیات یافتند، محیط را تا حدی تحلیل كردند، اما بیش‌تر رویکرد اقتضایی را مدنظر قرار دادند. بعدها و هم‌زمان با ثابت‌شدن بیش‌تر ویژگی­های صنعت، تحلیل بیش‌تر برای استراتژیست­ها اثربخش­تر شد. برای مثال، در سال 1997 مدیران لیكوس مشاهده كردند اقتصاد مقیاس و هزینه­های جابه‌جایی در حال افزایش هستند. معنای آن این بود كه شرکت‌ها نیاز به بزرگ‌شدن و پابندكردن مشتریان دارند. مدیران استدلال كردند شرکت‌ها باید با سرعت هرچه تمام گسترش یابند و تملك سریع­ترین روش است. استراتژیست­های بزرگ می‌توانند در وهله نخست بررسی كنند آیا قیاس تفصیلی در صنعتی خاص و در زمانی خاص موثر است یا نه و دوم، چگونگی جست‌وجوی استراتژی را با شرایط موجود صنعت مطابقت دهند..
انصراف از نظر