گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : جایگاه سبز در كسب و كار سبز كجاست ؟

گزيده مديريت 21

By Auden Schendler

نوشته: اودن شندلر

ترجمه: مهناز صالحی

كمی بعد از اینكه شركت آسپن اسكینگ (اِی.اس.سی) Aspen Skiing Company تكمیل یكی از اولین ساختمان‌های دارای گواهی «سبز» را در ایالت متحده (رستوران ساندك Sundeck واقع در كوهستان آسپن) به پایان رساند، من به همراه رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شركت، پَت اودانل Pat O'Donnell در یك كنفرانس مطبوعاتی به پرسش‌ها پاسخ می‌دادم. من به جمع گزارش‌گران گفتم: «تداوم فعالیت در صنعت ساختمان با رعایت اصول زیست‌محیطی و ساخت‌وساز «پایدار» توجیه اقتصادی دارد. بسیاری از عوامل سبز در این بنا به هزینه نیفزوده‌اند، بلكه كیفیت سازه را بهبود بخشیده‌اند. سایر اقدامات گران‌ترند، اما بازگشت سرمایه آنها سریع است. بنای سبز سرمایه‌گذاری مطمئنی است، زیرا تقریباً بدون هزینه اضافی به محصولی بهتر با سلامت بلندمدت و منافع مالی دست می‌یابید.»

 پاسخ پَت بسیار متفاوت بود. او گفت: «ما این كار را انجام دادیم، چون كار درستی بود. این كار صدها هزار دلار گران‌تر تمام شد. اما مدیریت و مالكان شركت پذیرفتند كه این بخشی از اصول راهنما و بخشی از بنیان‌های ارزشی كسب‌وكار ماست.»

سخنان پَت مرا به وحشت انداخت. حرف‌های او كاملاً‌ مخالف باورهای موجود در جنبش حفظ محیط‌زیست بود و اخلاقیات را به آنچه كه من معتقد بودم حداقل در ملاعام باید استدلالی كاملاً اقتصادی باشد، وارد كرد. من نگران بودم كه اشاره به افزایش قیمت می‌تواند به‌‌كل به جنبش‌ بنای سبز آسیب رساند.

 بدتر از همه اینكه حق با پَت بود.
انصراف از نظر