By Shuba Srinivasan / Koen Pauwels / Domonique Hanssens / Marnik Dekimpe
نوشته: شوبا سريناواسان، كوئن پاولز، دومينيك هانسنز و مارنيك دكيمپ
ترجمه: عاطفه پاشازاده
خردهفروشان و تولیدكنندگان بر ترویج فروش از طریق تخفیف قیمت متكی هستند و اغلب از كالابرگ (كوپن)، تحویل دو عدد در مقابل بهای یك كالا و كاهش موقتی قیمت برای كشاندن مشتریان به مغازهها و افزایش فروش استفاده میكنند. اما اكثر ترویجهای فروش اغلب دارای تاثیرات گذرا هستند. تحقیقات بهوضوح نشان میدهند كه پس از پایان دوره تخفیف قیمت، مشتریان سریعاً به عادات خرید قدیمی خود بازگشته و فروش نیز به سطح طبیعی بازمیگردد. تخفیف قیمت برای خردهفروشان بیشتر ضرر دارد تا منفعت. بهطور مثال، تخفیف قیمت كوكاكولا، در واقع درآمد نوشیدنیهای غیرالكلی یك سوپرماركت را به دلیل روی آوردن موقتی طرفداران پپسی به یك نام ارزانتر، كاهش میدهد. یا ممكن است یك خردهفروش لوازم الكترونیكی به این نتیجه رسد كه خریداران پس از پایان دوره تخفیف سنگین قیمت یك تلویزیون و بازگشت آن به قیمت قبلی از خرید آن تلویزیون خاص خودداری میكنند.