By Ken Anderson
نوشته: كن آندرسون
ترجمه: آزاده فارسی نژاد
فرهنگشناسی سازمانی دیگر تنها بهخاطر نوآوری انجام نمیشود، بلكه محور دستیابی به فهم کامل از مشتریان و خود کسبوکار است. تحقیقات فرهنگشناسی در شرکت من (اینتل) و سازمانهای دیگر، در حال حاضر اطلاعات لازم را برای حوزههایی نظیر استراتژی و برنامهریزی بلندمدت فراهم میسازند.
فرهنگشناسی شاخهای از انسانشناسی است که سعی در درک چگونه زندگیکردن انسانها دارد. برخلاف تحقیقات سنتی بازار که در آنها سوالات خاص و بسیار عملی پرسیده میشود، تحقیقات انسانشناسی، مصرفکنندگان را در خانه یا محل کار ملاقات و بهصورت غیرمستقیم مشاهده کرده و به ایشان گوش فرا میدهد. هدف ما دیدن رفتار مردم در شرایط خودشان است و نه شرایط ما. هرچند ممکن است این روش مشاهدهگری ناکافی بهنظر برسد، ولی ذهن ما را نسبت به درک محیطی که مشتریان محصول جدید را در آن استفاده میکنند و معنایی که ممکن است محصول در زندگیشان داشته باشد، روشن میسازد.
فرهنگشناسی در اینتل در آغاز روی بازارهای جدید تمرکز داشت. این شرکت محصولات خود را تنها برای سازمانها تولید میكرد، اما در سال 1995 مدیران به این فکر افتادند که کاربران خانگی نیز میتوانند بازار جدیدی باشند. تحقیقات فرهنگشناسی وجود پتانسیل فراوانی را در این زمینه نشان داد که باعث شد اینتل واحد کسبوکار جدیدی با تمرکز روی پردازندهها ایجاد و بسترهایی برای مصرف خانگی برپا کند..