گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : تحصیلات مدیریت : چرا نمی توانیم رهبری كنیم

گزيده مديريت 45

By Peter Navarro

ترجمه: اسداله باسمچي

بحران پس‌انداز و وام دهه 1980 و رسوایی‌های اخیر شركت‌های آكنده از دانش‌آموختگان مدارس بازرگانی، زعمای این مدارس را به فكر فرو برده است كه چه‌طور دروس اخلاقی دوره‌های تحصیلی‌شان را تقویت كنند. با توجه به تاثیر شگرفی هم كه انقلاب فناوری اطلاعات بر عمل و شیوه‌های مدیریت گذارده است، مدارس ممتاز حیران گنجاندن آن در برنامه درسی خود هستند. پرسش پیش رو آن است كه چگونه می‌توان بین علوم سنتی و كمی مدیریت (نظیر حسابداری، مالیه و مدیریت عملیات) و مهارت‌های «نرم» مانند رهبری و مذاكره (كه هر چند در دنیای واقعی موفقیت و شكست مدیران را رقم می‌زنند، اما اغلب مورد غفلت قرار گرفته‌اند) توازن برقرار كرد.

از این رو، مدارس بازرگانی چه‌قدر توانسته‌اندبرنامه‌های درسی خود را با شرایط منطبق سازند؟ در یك مطالعه ازمحتوای دورههای پنجاه مدرسه بازرگانی ممتاز در ایالاتمتحده، من و همكارم دارلین كرور، دریافتیم كه فقط چهل درصد مدارس، درس اصول اخلاقی یا مسئولیت اجتماعی وپنجاه درصد،درسفناوری اطلاعات را در برنامه‌های اصلی دروس خود گنجانده‌اند.به‌علاوه،كم‌تر از یكسوم،دروس مهارتهای نرم مدیریتی نظیر مدیریت منابع انسانی، رهبری،مذاكره و كارآفرینی و حدود پنجاه درصدرفتار سازمانی و مدیریت ارتباطات را اجباری كرده بودند.
انصراف از نظر