By Henry Petroski
نوشته: هنري پتروسكي
ترجمه: علي جعفريه
تمام صحبت مهندسی چیزی نیست به جز بهبود. مهندسی علم مقایسه است. اطراف ما پر است از تبلیغات محصولات «جدید و بهبودیافته»: دندانها را سفیدتر میكند! نرمتر میشوید! غذا را سریعتر آماده میكند! سیستمهای مهندسی بزرگتر نیز در تبلیغات بر «تر»های خود تكیه میكنند: ساختمان بلندتر با فضاهای كاری قابلاستفادهتر، پل طولانیتر با جاده سبكتر، نوت بوك نازكتر با باتریهایی با عمر طولانیتر. اگر همه محصولات جدید اصلاحشده و ارتقایافته تكنولوژیهای قدیمیتر هستند، پس چرا بسیاری از این محصولات دچار شكست میشوند؟ پیشنهادها رد میشوند و سیستمها فرو میریزند؟
برای مهندسیمجدد هر چیز (یك خار (پین) ساده، یك سیستم تداركات یا یك مركز تفریحی) ابتدا باید شكست را بشناسیم. درست است كه موفقیت ما را مطمئن میسازد درحال انجام درست كارها هستیم، ولی الزاماً مشخص نمیكند كه عامل آن چه چیز است و چرا. اما از سوی دیگر، شكست گواهی مسلم است بر اینكه كاری را اشتباه انجام دادهایم و این اطلاعاتی بس گرانبهاست.