By Annamaria Lusardi/ Peter Tufano
نوشته: آناماریا لوساردی و پیتر توفانو
ترجمه: پیمان روغنی
تصور کنید چه بلایی بر سر شرکتتان میآمد اگر مدیر مالی از مباني مالی سر درنمیآورد. این اتفاقی است که برای اکثر کارکنانتان (که در واقع مدیران مالی بیتجربه زندگی شخصی خود هستند) پیش میآید: همه آن کسانی که مسئول سیاستهای مالی، دخلوخرج، سرمایهگذاری، قرض و وام و انتخاب بیمه مناسب در خانه خود هستند. از اين رو، یکی از بهترین مزایایی که میتوانید به این کارکنان هديه کنید، آموزش مالی است.
همه میدانیم بسیاری از مصرفکنندگان توانایی کمی در حساب و کتاب دارند (نمیتوانند درصدها را بفهمند و دیگر محاسبات ابتدایی را انجام دهند) و بهندرت از اصول اولیه اقتصاد سر در میآورند. در این مطالعه، ما با دقت بیشتری «بي سوادي بدهي» مصرفکنندگان (نحوه محاسبه نرخ بهره و اتخاذ تصمیم درباره وام) را مورد بررسی قرار دادیم و البته یافتههایمان نشان داد این توانایی در اکثر افراد بهشدت پایین است. ما با همکاری شرکت تحقیقات بازار تي.ان.اس، دانش مالی را در یک گروه نمونه هزار نفری از مصرفکنندگان ساکن آمریکا سنجیدیم. ما انتظار داشتیم افراد بهنسبت زیادی ندانند کارتهای اعتباری چگونه کار میکنند یا نرخ بهره مرکب را چگونه در زندگی روزمره باید بهکار برد. اما آنچه ما را متعجب کرد، این بود که بيشتر افراد مورد مطالعه چنين بودند.