گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : با مشتری تغییر كنید و پیروز شوید

گزيده مديريت 91

By Ian MacMillan/ Larry Selden

نوشته: ایین مک میلان و لری سلدن

ترجمه: احمد فتح الهی

شركت‏ها باید از طریق شناسایی و برآورده‌كردن نیازهای مشتریان تازه كه رقبا آن‌ها را ندیده یا قادر به شناسایی آن‌ها نبودند، از ركود اقتصادی بهترین بهره را ببرند. برای مصرف‏كنندگان، جهان در حال تغییر است: قیمت سوخت بسیار متغیر است، مشاغل و دریافت‏ها به مخاطره افتاده‏اند، گرفتن وام سخت‏تر شده و بازپرداخت بدهی‏ها بسیار مشكل شده است. برای مشتریان سازمانی (بی.تو.بی) میزان فروش و حاشیه سود آب رفته، اعتبارگرفتن مشكل شده و تامین‏كنندگان انعطاف‏ناپذیر‏تر شده‏اند. در این شرایط، مشتریان نیاز به محصولات تازه دارند. اکنون زمان مطلوب برای استراتژی‌های تهاجمی و نوآوری‏ است.

 نوآوری سودآور مستلزم بازبخش‏بندی مشتریان و محصولات جدیدی است كه نیازهای تازه مشتریان را برآورده می‌سازند. جوهره این استراتژی، تمایز است. با تصمیم‏گیری درباره این‌كه در كدام بخش به سرمایه‏گذاری ادامه دهید، از كدام بخش سرمایه‌برداری كنید و به‌ویژه، كدام بخش را به‌عنوان بازار هدف انتخاب كنید، تركیب مشتریانتان را بازآرایی كنید. وقتی این فرایند را آغاز كردید، به منابع ‌انسانی، بازاریابی، خدمات و تحقیق‌وتوسعه نه به‌عنوان هزینه‏هایی كه می‏خواهید حذف كنید، بلكه به‌مثابه اهداف بالقوه سرمایه‏گذاری كه به افزایش سودآوری هر یك از بخش‏های مشتریان خواهند انجامید، نگاه كنید.
 برای نمونه ببینید هول‌فودز (عرضه‏كننده محصولات طبیعی (ارگانیک) گران‌قیمت و اختصاصی) چگونه از این رویكرد بهره می‌گیرد. هنگامی كه مشتریان این شركت در جریان ركود اقتصادی، هزینه‏های مواد غذایی خود را بازنگری می‏كنند، شركت باید از تصور آن‌ها در یك بخش كلی و واحد دست بردارد. به‌عنوان مثال، می‏تواند بخش‏های مختلف را شناسایی و تعیین كند: مشتریان حساس به سلامتی هم‌چنان به پرداخت قیمت‏های گران، اما دارای فواید سلامتی ادامه می‏دهند؛ مشتریان ثابت رستوران‏ها مجبورند مخارج صرف غذا در بیرون را کاهش دهند و به سوی غذاهای خاص و ارزان‌تر این شركت متمایل ‏شوند؛ شركت‏هایی هم كه نیاز دارند هزینه‏های تهیه غذا از مراكز تهیه و توزیع غذا را كاهش دهند و ممكن است به تهیه غذای مورد نیاز خود از فروشگاه‏های محلی این شركت روی آورند. فرصت‏های بخش‏بندی استراتژیك مشتریان به‌نظر بی‏شمار می‏آیند، به‌ویژه این‌كه نیاز مشتریان از فروشگاه به فروشگاه تغییر می‏كند...
انصراف از نظر