By John Quelch
نوشته: جان كوئلچ
ترجمه: علي قطبي
عصر طلایی بازاریابی جهانی چه شد؟ كجا هستند شركتهای چندملیتی كه محصولات استانداردشدهای را برای دنیایی از مصرفكنندگان حریص تولید میكردند؟ نزول اقتصاد جهانی و رشد روزافزون احساسات ضدامریكایی به این جشن و مهمانی پایان داد. اما عقبنشینی شركتهای چندملیتی به سرچشمههای محلی میتواند آمادگی آنها را برای آنچه قرار است اتفاق افتد، كم كند.
بیست سال پیش، تئودور لویت، مقاله كلاسیك و جنجالبرانگیز خود را با عنوان «جهانیشدن بازارها» درهاروارد بیزنس ریویو بهچاپ رساند. لویت، ظهور فراگیر بازار جهانی برای محصولات مصرفی یكپارچه را تشریح كرد. وی پیشرفتهایی را در ارتباطات و حملونقل دید كه مصرفكنندگان هرچه آگاهتر را به سوی «همگرایی سلیقهها» سوق میداد. ویشركتهای جهانی را هم میدید كه از «اقتصاد سادگی و استاندارد» برای قیمتگذاری محصولات جهانی با قیمتهایی بهمراتب نازلتر از رقبای محلی بهره میبردند.وی اظهار داشت: «هیچ استثنایی وجود ندارد و هیچچیز نمیتواند مانع این فرایند شود. همهجا و همهچیز، هر چه بیشتر و بیشتر شبیه چیزهای دیگر میشود، زیرا ساختار ترجیح دنیا بیرحمانه همگون میشود.»