گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : بازاریابی پراکنده

گزيده مديريت 28

By Daniel Klein

نوشته: دانیل کلاین

ترجمه: سعید ده یادگاری

معمولاً شركت‌ها در ابداع اقدامات چندبعدی بازاریابی مهارت دارند، اما آیا مشتریان پیام آنها را درك می‌كنند؟ برای عملیات فراگیری چون معرفی محصولی جدید، شركت‌ها معمولاً از چهار تا شش گروه مجزا و داخلی بازاریابی و به همین تعداد از آژانس‌های خارج از سازمان بهره می‌گیرند. نوعاً‌ هر یك از این گروه‌ها و آژانس‌ها، مسئولیت جنبه‌های جداگانه‌ای از عملیات بازاریابی (تبلیغات انبوه، ارتباط مستقیم، ترویج فروش برخط و غیره) را برعهده می‌گیرند و آنها هم از شیوه‌های متفاوتی در جهت بهبود، مدیریت و ارزیابی اجزای برنامه‌هایشان استفاده می‌كنند. فرض ستاد مركزی شركت‌ها بر این است كه تلاش‌های منفرد باعث تقویت یك‌دیگر می‌شوند، ولی در اصل این‌گونه نمی‌شود. اگر چه ممكن است این برنامه‌ها به‌صورت منفرد، عملكردی موفق داشته باشند، اما باهم و به عنوان یك كل و در پشتیبانی هدف جامع كسب‌وكار، با شكست مواجه می‌شوند. در واقع، این كوشش‌ها می‌توانند دقیقاً موجب تضعیف سایر تلاش‌ها شوند.

به عنوان مثال، در نظر گیرید ‌چه در میانه‌های دهه 1990 رخ داد. در آن زمان، شركت‌های اِی.تی.اند.تی و ام.سی.آی سرگرم نبردی برای كنترل بازار ارتباطات راه‌دور بودند. هر دو شركت دست به تبلیغات انبوه در سطح گسترده‌ای برای شناساندن نام‌تجاری و متمایزسازی خدمات خود زده بودند و نیز برنامه‌های تبلیغ از طریق پست (پست‌مستقیم) را در سطح ملی با هدف ترغیب مشتریان به استفاده از خدمات خود راه انداخته بودند. نرخ پاسخ‌ به این نامه‌ها بسیار بالا بود (و بر این اساس می‌شد فرض كرد علاقه‌مندی مشتریان به روی آوردن به خدمات شركت فرستنده نامه، بالا و عملیات موفقیت‌آمیز بود) اما نتایج چیزی دیگر را بیان می‌كردند: این برنامه‌ها فاقد هر گونه نشانه‌ای از ترجیح‌دادن نام‌تجاری موردنظر بودند.
انصراف از نظر