By Daniel Klein
نوشته: دانیل کلاین
ترجمه: سعید ده یادگاری
معمولاً شركتها در ابداع اقدامات چندبعدی بازاریابی مهارت دارند، اما آیا مشتریان پیام آنها را درك میكنند؟ برای عملیات فراگیری چون معرفی محصولی جدید، شركتها معمولاً از چهار تا شش گروه مجزا و داخلی بازاریابی و به همین تعداد از آژانسهای خارج از سازمان بهره میگیرند. نوعاً هر یك از این گروهها و آژانسها، مسئولیت جنبههای جداگانهای از عملیات بازاریابی (تبلیغات انبوه، ارتباط مستقیم، ترویج فروش برخط و غیره) را برعهده میگیرند و آنها هم از شیوههای متفاوتی در جهت بهبود، مدیریت و ارزیابی اجزای برنامههایشان استفاده میكنند. فرض ستاد مركزی شركتها بر این است كه تلاشهای منفرد باعث تقویت یكدیگر میشوند، ولی در اصل اینگونه نمیشود. اگر چه ممكن است این برنامهها بهصورت منفرد، عملكردی موفق داشته باشند، اما باهم و به عنوان یك كل و در پشتیبانی هدف جامع كسبوكار، با شكست مواجه میشوند. در واقع، این كوششها میتوانند دقیقاً موجب تضعیف سایر تلاشها شوند.