گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : بازاریابی برای نسل نشان دار

گزيده مديريت 30

By Stephen Brown

نوشته: استيفن بروان

ترجمه: هدا رضايی مهر

هنگامی كه حدود نیم‌قرن پیش ونس پكارد، كتاب «اغواكنندگان پنهان» را منتشر كرد، مصرف‌كنندگان از ترفندهای فریبكارانه مدل‌های مختلف بازاریابی به‌شدت شوكه شدند و كم نبودند كسانی كه به دام آنها افتاده بودند. اما امروزه آنها ازتمایلات بازاریابان و اهداف پشت‌پرده هر طرح و برنامه بازاریابی آگاه هستند.

 بهترین حدسی كه می‌توان زد، این است كه آنها به مفهوم بازاریابی اشراف دارند. آنها می‌دانند همواره حق با مشتری است. برخلاف «نسل كبیر» كه به‌تدریج روبه‌زوال است و دوران جوانیش با ظهور مفهوم بازاریابی در عرصه كسب‌وكار همراه بود، مصرف‌كنندگان امروزی در هنگام تولد دارای نام‌تجاری می‌شوند و با نام‌‌تجاری بزرگ می‌شوند. آنها دیگر نسل ایكس، وای یا زد نیستند، آنها نسل نشان‌دار هستند.
 حساسیت‌های تیزهوشانه نسل نشان‌دار نسبت به بازار، بازاریابان را مجبور به تطبیق خود با این شرایط كرده و آنها نیز از سه طریق زیر این‌كار را صورت می‌دهند:
 

تلاش‌های دربرگیری برای به‌خدمت‌گرفتن مصرف‌كنندگان، هم‌چون سربازان آماده‌به‌خدمت صورت می‌گیرد. این فعالیت‌ها از طریق انتشار كارت‌های وفاداری، میزگردهای توسعه محصول، خطوط تماس تلفنی رایگان و جایگاه‌های اینترنتی كه دارای قابلیت‌های فراوان ارتباطی و نمایشی هستند، صورت می‌‌پذیرد.

 

با وجود آن‌كه دربرگیری (با تعریف ذكر شده در بالا) به عنوان رویكردی جدید برای حفظ مشتری ایجاد شده است، اما ابزار بسیار موثری برای جذب آن دسته از مشتریانی است كه به‌تازگی وارد جرگه مشتریان یك محصول شده‌اند.

 

انصراف از نظر