گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو : بازاریابی : بازاریابی مبتنی بر شایستگی

گزيده مديريت 45

By Francesca Golfetto/ David Mazursky

نوشته: فرانچسكا گولفتو و ديويد مازورسكي

ترجمه: پوريا يوسفي

بازاریابی در حال دگردیسی است، زیرا اثربخشی تبلیغات سنتی رو به زوال است. با خبره‌ترشدن مشتریان، چگونه شركت‌ها می‌توانند در مقابل بی‌نام‌شدن بی‌امان مقاومت كنند و خود را از رقبا متمایز سازند؟ رویكردی كه به‌سرعت رواج می‌یابد تاكید بر تخصص در كسب‌وكار، جدای از كیفیت محصول است. چنین بازاریابی مبتنی بر شایستگی به‌ویژه در روابط كسب‌وكار با كسب‌وكار (بی.تو.بی) متقاعدكننده و موثر است، زیرا این روابط درگیر تبادل كالاهایی است كه ارزیابی آن‌ها دشوار یا مستلزم خدمات پس از فروش مستمر است.

بهترین مصداق این رویكرد، گروهی از تولیدكنندگان نخ در منطقه توسكانی ایتالیا است. سال‌های سال، نخ‌ریسان توسكانی پیشرو تولید نخ برای بهترین پوشاك روز بودند و در نمایشگاه نیم‌سالانه تجاری فلورانس (پیتی‌فیلاتی) محصولات خود را به نمایش می‌گذاشتند. اما از اواسط دهه 1990، ریسندگانی از كشورهای در حال توسعه وارد عرصه رقابت شدند كه محصولاتی با تقلید از محصولات توسكانی و با قیمتی بسیار كمتر عرضه می‌كردند.
انصراف از نظر