BY Richard t. watson
نوشته: ریچارد واتسون
ترجمه: اعظم سلطانی
افراد و كسبوكارها مدتهاست بر سر این موضوع نزاع دارند كه چه كسی مالك اطلاعات شخصی مصرفكنندگان است. ضربه اصلی ممكن است توسط تعامل مدیریتشده توسط مشتری (سی.ام.آی) وارد شود كه مدل جدید خدمت است و رواجیافتن آن پیشبینی میشود. سی.ام.آی با دادن اختیار كنترل اطلاعات مربوط به خریدهای گذشته و ترجیحات به مصرفكنندگان، تقریباً آنها را برنده این میدان كرده است. اما سی.ام.آی به شركتها هم كمك میكند تا بینش عمیقی نسبت به مصرفكننده پیدا كنند. چیزی كه مدیریت روابط مشتری (سی.آر.ام) تنها وعده آن را میدهد.
گروهی از اساتید بازاریابی و سیستمهای اطلاعاتی مدیریت از دانشگاههای جورجیا، كورنل، كویینز و میامی، پس از سه سال مطالعه روی خدمات مشتری مبتنی بر اینترنت در 36 شركت، مفهومسی.ام.آی را بسط دادند. اماسابقه سی.ام.آی به گذشته برمیگردد: جان هگل و جفری ریپورت، بعضی از تاثیرهایكنترل مشتری بر اطلاعات را در مقالهای به سال 1997 در هاروارد بیزنس ریویو بیان كردهاند.