By Paul F. Nunes/ Stephen Dull
نوشته: پل نونز و استیفن دال
ترجمه: الهام خرازی
قرنها غربیها از فرهنگ شرق الگوبرداری كردهاند، اما هرگز وضع چنین نبوده است.اگر دقت كنید، آشپزهای ژاپنی در خواربارفروشیها حضور دارند و ماهیدودی را در كنار مرغ كنتاكی و كیكهای كرم خامهای میفروشند. همچنین، در امریكا اوقات بیرون از مدرسه كودكان صرف كارتونها و برنامههای شنبه صبح میشود. امریكاییها و اروپاییها بطریهای چای سبز در هتلهایی به سبك آسیایی سفارش میدهند و برای ماساژ در حمامهای ژاپنی صف میكشند و سالیانه سه میلیارد دلار صرف گیاهان دارویی میكنند.
شگفت آنكه بسیاری از شركتهای غربی (نظیر استارباكس و دومینو) نامتجاری خود را به بازارهای شرقی صادر میكنند، در حالی كه از تغییر ذایقهها در كشور خود غافل هستند.
حتی شركتهای ژاپنی به تغییرات توجه میكنند و سعی میكنند از قافله عقب نمانند.بعد از چند دهه از غربیساختن آگاهانه خودروها، اكنون تویوتا و نیسان خودروهایی را برای صادرات طراحی میكنند كه بهطور مشخص سبك ژاپنی دارند. مدلهای جدید و خودروهای رویایی مانند نیسان سرنیتی Serenity طرح كلی خود را از شكوفههای گیلاس، پنكهها، پردههای كاغذی و تئاتر كابوكی ژاپنیها میگیرند.این مدلهای جدید تمایل به بدعت ندارند و به بازارهای خاص هم چشم ندوختهاند. آنها دقیقاً روند كلی را مدنظر دارند.